לתרומות לחץ כאן

לעבוד בהתרמות של צדקה

שאלה:

כידוע תופעת הצינתוקים בציבור החרדי שרק הולך ומחמיר מיום ליום, וכולם כבר מתוסכלים ונמאס להם מכל ההטרדות הללו, שמשבשים סדרי חיים, מנוחה, וגורמים לצער ועוגמת נפש גדולה…
לאחרונה שמעתי מהגאון רבי דוד יוסף שליט"א שתקף ע"ז ואמר שאין שום רשות ע"פ ההלכה לעשות דבר כזה, ובפרט שאותם ארגוני צדקה, או ארגונים של מעוכבי שידוך וכדומה, רוכשים מספרים אלו מארגונים אחרים, וזה דבר שאין לו שום היתר, וגם אסור ע"פ החוק,

עפ"ז נפל פיתא בברא….
לכאורה כיצד מותר לעבוד בתור טלפנית [עבודה מאד מצויה בציבור החרדי בעיקר לנשות אברכים, שמכניסות מעבודה זו סכום יפה]… הרי כל הטלפונים הללו לקוחים מארגונים אחרים (שקנו מהם את זה בכסף מלא…) ועברו על החוק, ועל פרטיות, וכל פעם אנשים אחרים מתקשרים… לכאורה אסור לעבוד בעבודה כזאת ? ומה ההיתר לכך ?

תשובה:

שלום וברכה,

לפי הלכה אין איסור להתקשר לאדם ולבקש ממנו תרומה עבור ארגון, וכן אין איסור לארגון להעביר מידע לארגון אחר. ולכן מותר לאותן נשים לעבוד בעבודה של טלפניות שמתרימות לצורכי צדקה. תופעת הצינטוקים אכן מטרידה אבל לא נוכל להצביע על איסור הלכתי מוגדר. אם מתקשרים בשעות מנוחה יש איסור של לא תונו – שמצער את חברו ומפריע לו. אבל אם מתקשרים בשעות היום אין איסור. 

בהצלחה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. למה שהאיסור של "לא תונו" מוגבל רק לשעות 2-4 אחה"צ או אחרי 11 בערב? ראשית כל מי קבע שזמני מנוחה הם בשעות הנ"ל? יש אנשים שיותר מסתדר להם לעבוד עד חמש ורק אז לנוח קצת? או כאלה שבתשע וחצי הם כבר במיטה. הולכים לישון מוקדם וקמים מוקדם? מעבר לכך לכאורה כל פעם (ובד"כ זה הרבה מאוד פעמים) שמתקשרים זה מטרד למקבל השיחה, באמצע מה שהוא מתעסק (גם אם הוא לא נח בדיוק באותו זמן) הוא עוצר הכל לבדוק מי צריך אותו עכשיו (ובפרט אם הוא מחכה לטלפון דחוף) וזה "שוב אותו נודניק"!

  2. חשוב מאוד להבין, אנחנו יהודים, ויהודי יודע ערך של צדקה, לא יתכן שכאשר מתקשרים אליך לצורך צדקה חשובה באופן אוטומטי זה נחשב אצלך מטרד… אלא שהמתרימים צריכים לנסות לעשות זאת בשעות שסביר יותר שנוחות לאנשים.

  3. ברור מאליו שכבוד הרב שליט"א לא צריך את הסכמתי. יחד עם זאת לענ”ד יש איזשהו צדק עם המגיב קודמי.
    ללא הכללות, ובלא לנקוב בשמות, ישנם אמנם הרבה הגונים, שמקבלים את הסכום הצנוע שהתורם יכול להרשות לעצמו או את התנצלותו הכנה על כך שלצערו הוא לא יוכל כרגע להשתתף וממשיכים הלאה. לא מצלצלים שוב לאותו תורם עד להתרמה חדשה. אבל יש גם ”נודניקים”. שאם הם לא מקבלים מה שהם חלמו הם מתחילים במסע לחצים של למה זה כ”כ חשוב לתרום דווקא להם ודווקא עכשיו ודווקא סכום חודשי. ומתחילים גם לצלצל שוב ושוב מספר פעמים בשבוע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל