לתרומות לחץ כאן

מעלת הימצאות צדיק בתוך הציבור

שאלה:

שלום וברכה
תוכלו להסביר לי את המדרש? (דברים רבה ב,ט)
"כִּי לֹא תַעֲבֹר אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה, אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְמשֶׁה, אִם אַתָּה נִקְבַּר כָּאן אֶצְלָן, בִּזְכוּתְךָ הֵן בָּאִין עִמָּךְ." (כלומר בלעדי זה, הם לא יבואו לעוה"ב. להבנתי)
איך זה עובד? מה הקשר בין הקבורה לבין זיכוי אחרים בדין?
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

אינני בטוח שמה שאכתוב כאן זה הביאור המדוייק במדרש שציינת, אבל הוא ודאי נכון, ויתכן שהוא גם הביאור כאן:

באופן כללי בנושא של הדין רואים דבר מעניין, שבעצם יש שתי אפשרויות לדון את בני האדם. יש דין פרטי על כל אדם ואדם, זה דין פשוט שודאי קיים, בכל ראש השנה ולאחר פטירת האדם, אבל יש גם דין כללי, "ועל המדינות בו יאמרו וכו'" שבו דנים את הציבור בכללותו. כפי שמופיע ברמב"ם בהלכות תשובה פרק ג הלכה א:

"כל אחד ואחד מבני האדם יש לו זכיות ועונות, מי שזכיותיו יתירות על עונותיו צדיק, ומי שעונותיו יתירות על זכיותיו רשע, מחצה למחצה בינוני, וכן המדינה אם היו זכיות כל יושביה מרובות על עונותיהן הרי זו צדקת, ואם היו עונותיהם מרובין הרי זו רשעה, וכן כל העולם כולו".

הדבר הזה הוא גם עיקר הענין של תפילת ציבור וקרבן ציבור שמתקבלים יותר מתפילת אדם פרטי, כיון שכאשר אדם פרטי מתפלל נבחנים זכויותיו אם ראוי הוא שתתקבל תפילתו, וכאשר הציבור מתפלל תפילת ציבור לא מדקדקים במצבו של כל אחד מהם, ויש הרבה להאריך בענין זה גם ברובד ההלכתי ומשמעותו ואין כאן המקום.

ממילא ניתן להבין, שביחס לבחינה הכללית הזו, כשם שהולכים אחר "רוב הציבור" וזה משליך גם על היחידים שבעצמותם הם רשעים, כך גם כאשר יש בתוך הציבור הזה אדם צדיק באופן מיוחד ונפלא כמשה רבינו, זה משליך על זכותם של כל הציבור הזה שנכלל עמו יחד, אף שהם מבחינת מעשיהם לא ראויים לכל הטוב.

מלבד זאת יש עוד נושא של דבקות בצדיקי הדורות, שיש לזה השפעה, ויש לכך מקורות רבים בספרי חסידות, משום שהם ממשיכים שפע של קדושה סביבותם, יש הרי קמורות רבים לכך שצדיק מגן על דורו, רואים את זה כבר בתפילת אברהם על סדום ויש לכך מקורות רבים. 

מקורות:

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה על התשובה, אני מבין ומקבל את מה שכתבתם.

    מה שלא ברור לי, למה דבר זה תלוי ב*קבורה* באזור של הצדיק?
    והאם לפ"ז צריך להשתדל להקבר באזור (בחבל ארץ?) של צדיק…?

  2. ודאי לא רק בקבורה, אדרבה כשיש צדיק בעיר הוא מגן על כל יושבי עירו, וכשהוא פונה מהעיר או הולך לבית עולמו, פנה הודה פנה זיוה פנה הדרה, אלא שגם להקבר בחלקת צדיקים יש לזה משמעות. לא הייתי אומר שזה הדבר הכי חשוב ככל שזה עולה כסף רב וכו', אבל ודאי יש בזה מעלה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל