שאלה:
שלום רב
ראיתי בכמה ספרי פוסקי האחרונים (שש"כ ועוד) שמותר לחתות נייר טואלט כלאחר יד בשבת כשאין לו דבר אחר אך במשנה ברורה שכ"ב ד' כתב שההיתר של כבוד הבריות זה רק אם לא יכל לעשותו בערב שבת ולכן אסר בקיסם אפילו שהוי כבוד הבריות, לפ"ז האם כל ההיתר בנייר טואלט זה רק במתארח וכדומה ולא בביתו?
תשובה:
בהחלט, כפי שציינת כאשר אפשר מערב שבת אין היתר של כבוד הבריות.
כתבתי על כך בהרחבה כאן.
שלום רב
הראוני שיש המחלקים אם עושה הדרבנן בכלאחר יד או באופן הרגיל המ"ב בקיסם דיבר לטלטל מוקצה בכבוד בריות במקום שיכל מער"ש אך אם יעשהו כלאחר יד בזה לא דיבר ואכן נתיר וזה היתר בטואלט של השש"כ ודומיא דמ"ב שי'ב סק'כ באבנים מקורזלות
לא הבנתי את הקשר למשנה ברורה הנ"ל.
שם משמע שכלאחר יד מותר בדר' ושם הוי כבוד הבריות
שם זה גם אינו מתכוון!
מדוע? שם מדובר שהוא נוטל עץ מוקצה לחצוץ שיניו (בלי לחתוך אותו) שהתירו בבית חבירו ולא מדובר שהוא מטלטל אותו כלאחר יד!
ציינת לשי"ב כ'.
אכן, שם (שיב) משמע שמוקצה כלאחר יד התירו בכבוד הבריות, וזה החילוק מקיסם, שבקיסם (שכב) עושה לא כלאחר יד אלא ממש מטלטל המוקצה כרגיל לחצוץ שיניו ולכן אם יכל להכינו מער"ש לא התירו אף מפני כבוד הבריות, אך אם גם יטלטל הקיסם כלאחר יד יתירו וכעין שי"ב סק'כ, ולכן מתירים טואלט כלאחר יד אף בביתו
לא הבנתי מה זה כעין שיב כ ששם מדובר לא רק בשינוי אלא גם באינו מתכוון.
שם מדובר שאם רוצה לקנח בצרור אך ירא שישרט ולכן רוצה למחק אותו שמותר לו למחק כלאחר יד וה"ה בנייר טואלט או קיסם שאם יעשה כלאחר יד נתיר
השאר תגובה