שלום האם תבנית אלומניום שחור זהב צריכה כשרות כלשהי או שאפשר להשתמש ללא הכשר רכשנו וראינו שאין הכשר תודה
תשובה:
שלום וברכה
אין צורך בהכשר אבל יש צורך בטבילת כלים ככל שלא מדובר בשימוש חד פעמי, שבזה לדעת רוב הפוסקים אין צורך בטבילה].
רבני בית הוראה
הצטרף לדיון
4 תגובות
אם הבנתי נכון את השאלה, הרי שמדובר בתבנית חד פעמית. וא"כ למה יש להטבילה אפילו אם משתמש כמה פעמים, הרי רבו פוסקי זמנינו להתיר להשתמש בה ללא טבילה [עי' אגר"מ (יו"ד ח"ג סי' כ"ג) מנחת יצחק (ח"ה סי' ל"ב), שו"ת חלקת יעקב (סי' מ"ו), שלמי מועד (עמ' תקמ"ו) בשם הגרשז"א זצ"ל, וכן בס' מבית לוי בשם הגר"ש וואזנר זצ"ל]. ואמנם יש שהצריכו טבילה (עי' בקונ' טבילת כלים סל"ה בשם הגריש"א זצ"ל, וחזון עובדיה (שבת ח"ב עמ' נ"ו), מ"מ כיון שהרבה מהפוסקים נקטו להתיר, לענ"ד יש להקל. אשמח לשמוע מהי חוו"ד של הרב. יישר כח.
רק להעמיד דברים על דיוקם. אני דיברתי על תבניות חד פעמיות שבהם הרבה פוסקים נקטו להקל כיון שאינו חשוב 'כלי' [והאגרו"מ והאור לציון כתבו טעם נוסף, שמה שנחשב כעת כלי הוא ע"י מה שהישראל משתמש בו, וא"כ הכלי נוצר ביד הישראל]. משא"כ בצנצנת קפה וכדו' שבזה הרבה נקטו לאסור כיון שהכלי במהותו הוא כלי גמור הראוי לשימוש חוזר, אלא שאין דרך רוב העולם למחזר אותו.
אם הבנתי נכון את השאלה, הרי שמדובר בתבנית חד פעמית. וא"כ למה יש להטבילה אפילו אם משתמש כמה פעמים, הרי רבו פוסקי זמנינו להתיר להשתמש בה ללא טבילה [עי' אגר"מ (יו"ד ח"ג סי' כ"ג) מנחת יצחק (ח"ה סי' ל"ב), שו"ת חלקת יעקב (סי' מ"ו), שלמי מועד (עמ' תקמ"ו) בשם הגרשז"א זצ"ל, וכן בס' מבית לוי בשם הגר"ש וואזנר זצ"ל]. ואמנם יש שהצריכו טבילה (עי' בקונ' טבילת כלים סל"ה בשם הגריש"א זצ"ל, וחזון עובדיה (שבת ח"ב עמ' נ"ו), מ"מ כיון שהרבה מהפוסקים נקטו להתיר, לענ"ד יש להקל. אשמח לשמוע מהי חוו"ד של הרב. יישר כח.
דעת רבים לאסור, ויותר הקלו במקרה המצויין כאן בתשובה
https://din.org.il/2022/02/02/%d7%94%d7%95%d7%a1%d7%a4%d7%aa-%d7%a7%d7%a4%d7%94-%d7%9c%d7%a6%d7%99%d7%a0%d7%a6%d7%a0%d7%aa-%d7%96%d7%9b%d7%95%d7%9b%d7%99%d7%aa-%d7%98%d7%91%d7%99%d7%9c%d7%aa-%d7%9b%d7%9c%d7%99%d7%9d/
רק להעמיד דברים על דיוקם. אני דיברתי על תבניות חד פעמיות שבהם הרבה פוסקים נקטו להקל כיון שאינו חשוב 'כלי' [והאגרו"מ והאור לציון כתבו טעם נוסף, שמה שנחשב כעת כלי הוא ע"י מה שהישראל משתמש בו, וא"כ הכלי נוצר ביד הישראל]. משא"כ בצנצנת קפה וכדו' שבזה הרבה נקטו לאסור כיון שהכלי במהותו הוא כלי גמור הראוי לשימוש חוזר, אלא שאין דרך רוב העולם למחזר אותו.
לא ראיתי בפוסקים חילוק בין תבניות לצינצנת קפה.
השאר תגובה