שאלה:
האם יש ענין על פי קבלה לא לקרוא תינוק ב2 שמות? ואם כן מה הסיבה?
תשובה:
אין כל ענין, ומצינו לככ גדולי המקובלים והאדמורי"ם שקוראים בשני שמות. אמנם זה מנהג יחסית חדש, החתם סופר לפני מאתיים שנה שבזמנו החל מנהג זה, עורר על כך שזה לא היה המנהג בעם ישראל, וכל הדיונים בסימן קכט באבן העזר לגבי אדם שיש לו שני שמות הם במי שהיה חולה ושינו את שמו, או שיש לו בכל מקום שם אחר, שם אחד בארץ ישראל ושם שני בחו"ל וכדומה. אבל היום כבר נפוץ המנהג ואין לחשוש. יש שנמנעו מלקרוא לילד אחד על שם שני אנשים, וטענו שיש בכך נזק, אמנם גם בזה ראינו לרבים שנהגו כך, אבל לדבר זה יש קצת מקור. אף כי מצינו מקור קדום שלא חששו לזה, ראה במהרש"ל (גיטין פ"ד סי' כו) שכתב על עצמו: "וגם אני הקטן ידעתי לזקני הר"ר מנחם ציון היה לו בן, ושם אביו מהר"ר מאיר, ושם חמיו מהר"ר אור"י, והיו מחולקים בקריאת הבן, וקראוהו שניאור, כלומר שני אור. מאיר הוא אור. ואורי אור". כלומר, שם אחד על שם שני אנשים. אמנם זו לא ראיה מכרחת, כיון ששם בכלל לא קראו בשם אף אחד מהם, אלא בדרך רמז בעלמא.
מזל טוב ורוב נחת.