לתרומות לחץ כאן

ביאור חטא המרגלים

שאלה:

שלום אני מנסה שוב לכתוב את השאלה על חטא המרגלים כי הנוסח הקודם נתקע ואז היו כמה שגיאות טכניות .

אני לא מבין את הקשר שבין חטא המרגלים לעונש:

נראה שהחטא של המרגלים ושל העם היה :
א.קבלת לשון הרע.
ב.כפיות טובה ואי אמונה בה'.
ג.כפיות טובה אי אמונה במשה .

בעבר ומקרים אחרים בתנך לא תמיד מצאנו עונש מוות על אי אמונה,
למשל יונה, או כאשר יוסף לא האמין בה' ותלה את גורלו בבני אדם נענש בעוד שנתיים בכלא אבל לא במוות.

ומה איתנו , אנחנו לפעמים כפוי טובה, או לא מברכים על הרע כמו על הטוב, האם מגיע לנו עונש מוות?

לכן אני לא מבין את הקשר בין העונש לחטא.
כמו כן הלשון הרע היה כלפי ארץ ולא כלפי בן אדם.

ההסבר היחיד שמצאתי הוא אצל רש"י שאומר שעם ישראל הגדישו את הסאה, כלומר חטא המרגלים בנוסף לחטא העגל הוא שהביא גזרה קשה זו.

יוצא שללא חטא העגל אין מקום לעונש מוות על כפיות טובה ולשון הרע? או שזה דווקא קשור למדרגה של עם ישראל והיא שמעצימה את החטא לכדי עונש כזה.

אודה לכם על ביאורכם.

תשובה:

שלום וברכה

מעבר לכל מה שאמרת על מדרגתם של עם ישראל וכו', שים לב למה שהיה כאן: תכלית כל יציאת מצרים ובעצם בריאת העולם ומתן תורה, הוא הכניסה לארץ ישראל! ידועים דברי הרמב"ן בכמה מקומות שכל תכלית קיום התורה הוא רק בארץ ישראל ובחו"ל אנו מצווים בכך רק "בבחינת הציבי לך ציונים" שלא תשכח מאיתנו. ממילא, כאשר המרגלים באים ומשכנעים את עם ישראל לא להכנס לארץ, זה לא סתם לשון הרע, זה מלחמה בה' ובתורתו! וכאשר זה נעשה לא פחות ולא יותר אלא על ידי נשיאי ישראל, זה חמור עד מאוד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *