לתרומות לחץ כאן

צירוף מאכלים לקביעות סעודה

שאלה:

בוקר אור ומבורך לכבוד תורתכם באתר דין,

שאלה של הצטרפות מזונות מסוגים שונים,
[לצורך הדוגמא] אכלתי פסטה בבישול מים בשיעור של לפחות 220 גרם, ולאחר מכן נישנשתי כמה כעכים אפויים נאמר בשיעור של 100 גרם בהערכה. האם כעכים אפויים עשויים מצרפים את הפסטה לכדי שיעור ברכת המזון? או שמא אני נשאר על ברכת מעין שלוש בהינתן שלא עברתי 220+220 גרם ביחד (כמובן, שלא לכתחילה אחרת הייתי נחוץ לנטילה).

תודה רבה לכם!

תשובה:

פסטה מבושלת אינה מצטרפת לשיעור קביעות סעודה.

יש שהחמירו שכל מאכל מצטרף להשלים למזונות לשיעור קביעות סעודה, גם מלפפונים, וזו חומרא גדולה. הגרי"ש אלישיב היה מורה שלא לחוש לשיטה זו אלא באופן שאוכלים שיעור 4 כביצים מהמזונות [אף שלבני אשכנז לא די בכך לקביעות סעודה שאר המאכלים מצטרפים] לבני ספרד שבלאו הכי מברכים ברכת המזון על שיעור 4 כביצים אין לזה כל כך משמעות. אמנם ההנהגה הנכונה כאשר מדובר במאכלים עם ברכה אחרונה שונה לברך על המחייה אחרי הכעכים לפני שאוכלים מהמלפפונים וכך לא נכנסים לספק, אבל במקרה שלך זה לא שייך כי הכל מזונות, אז מה שנשאר זה רק שזה לא מצטרף כי זה מבושל. 

מקורות:

על המחמירים ששאר מאכלים מצטרפים למזונות להשלים השיעור, ראה משנה ברורה סי' קסח ס"ק כד, וראה בברכי יוסף שם ס"ק ו שחולק, וראה שש"כ פרק נב הערה קלד שגם המגן אברהם החמיר בזה רק במה שאוכלים ממש יחד עם המזונות, וע"ע שבט הלוי ח"ז סי' כה, וראה עוד חזון איש סי' לד ס"ק ד. על דין הפסטה ראה שם סעי' יד.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל