לתרומות לחץ כאן

זכות קדימה בקניית דירה

שאלה:

יש בבעלותינו מחסן שמושכר לאישה שמפעילה בו עסק קטן.
בעלי המחסן הצמוד למחסן שלנו מעוניינים לקנות את המחסן שלנו.
בעלת העסק ששוכרת את המחסן שלנו כבר הרבה שנים שמעה על כך וטוענת שיש לה זכות קדימה משום דינא דבר מצרא.
מה הדין?
והאם אפשר למכור למרבה במחיר?
תודה

תשובה:

שלום וברכה,

מותר לך להרבות במחיר ולמכור למי שיציע יותר, או למי שיציע תשלום נוח יותר. אם שניהם שווים במחיר או בתשלומים, אין עדיפות בין המצרן או בין השוכר, ותוכל למכור למי שתרצה. ואולי יש להעדיף את השוכרת מאחר ומדובר באשה שרוצה לקנות.

בהצלחה.

מקורות:

בשו"ע סימן קעה סעיף סב מבואר שאם מכר לשוכר אין המצרן יכול להוציא את השוכר. ובסעיף סג כתב השו"ע שאם מכר המשכיר את הבית לאדם זר שאינו מצרן לא יכול השוכר להוציא, אולם כתב הסמ"ע שדין זה הוא רק לדעת המחבר, אבל לדעת הרמ"א השוכר יכול להוציא אפילו מהמצרן. נמצא שלמחבר השוכר לא יכול להוציא את המצרן והמצרן לא יוכל להוציא את השוכר. ולדעת הרמ"א השוכר יכול להוציא אף את המצרן. ולפ"ז לכתחילה ודאי יש להעדיף את השוכר כיון שלכו"ע אין המצרן יכול להוציא ולרמ"א הוא עדיף מהמצרן. אולם בפת"ש ס"ק כח הביא את דברי השבות יעקב שחולק על הסמ"ע ולדעתו אם באים מצרן ושוכר המצרן עדיף. וכיון שיש מחלוקת סמע ושבות יעקב אם המצרן עדיף או השוכר אין להעדיף אחד על השני. 

בשו"ע שם סעיף מז מבואר שאשה שקנתה אין בר מצרא יכול להוציא אותה כיון שאינה יכולה למצוא במקום אחר, שאין דרכה של אשה לסחור. ולפ"ז יש להקדים את השוכרת למצרן. אלא שיש מפוסקי זמנינו שסוברים שאשה בזמנינו דרכה לסחור ולא שייך בה את הטעם של השו"ע, ובפרט במקרה הנ"ל שמדובר באשה שהקימה עסק והיא סוחרת בפועל. ויל"ע בדבר, אולם מידי ספק לא יצאנו ולכן יש מקום להקדים את השוכרת כיון שהיא אשה. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל