שאלה:
שלום רב לרבני האתר היקר,
התחלתי מתאמץ בשיעור וגם באופן עצמאי על מסכת בבא מציעא, מקווה שאמצא עצמי מסיים אותה עם ידיעות טובות. עודני בדף ב'.
רציתי לאתגר את החשיבה במקרה, וגם לפלפל באפשרות רעיונית שקפצה לי.
איך בית הדין עשוי להתייחס למקרה בו שלושה אוחזין בטלית, זה אומר כולה, זה אומר חציה וזה אומר חציה – כאשר השותף/המוצא השלישי איננו ישראל.
מראש תודה רבה!
תשובה:
שלום וברכה,
אשריך!! תמשיך הלאה!!
יש חקירת האחרונים בשניים שאוחזין בטלית שהדין ששניהם נשבעים וחולקים את הטלית, האם המוחזקות של שניהם מזכה את כל אחד בחצי טלית, והשבועה היא רק להיפטר מהטענה של השני. ולא שהשבועה גורמת שיקבל חצי אלא התפיסה בטלית היא מזכה לו חצי. או שהתפיסה היא לא תפיסה טובה כיון ששניהם אוחזים כל אחד מבטל לשני את המוחזקות, ושניהם אינם מוחזקים בטלית, אלא שאם נשבע כל אחד הוא זכאי ליטול חצי מהטלית. ויסוד הספק האם השבועה של המשנה הזו היא שבועת הנוטלים [שבזכות השבועה הוא מקבל חצי], או שהשבועה היא שבועת הנפטרים [שהשועה היא להיפטר מהטענה של השני בלבד].
השאלה ששאלת קשורה לכך, אם המוחזקות היא שמזכה אותם, א"כ אם אחד טוען כולה שלי, ואחד חציה שלי ויש גוי שטוען חציה שלי, כיון ששלושתם מוחזקים, א"כ זה יקבל חצי וזה רבע והגוי רבע, והעובדה שלא יכול להישבע לא ימנע ממנו לקבל חלק בטלית. אבל לפי הצד שהשבועה היא שמזכה לכל אחד את חלקו, א"כ בגוי שלא יכול להישבע [בית דין לא ישביעו גוי] ממילא לא יהיה לו זכות בטלית.
בהצלחה.