לתרומות לחץ כאן

ספק חמץ שעבר עליו הפסח / חמץ במכולת בימים אלו

שאלה:

שלום,
אנחנו משתדלים לרכוש מוצרים שנאפו לאחר הפסח , אך כיום שעברו כמעט חודשיים אחר הפסח, רציתי לדעת, כאשר אני קונה מוצר כלשהו בחנות/מכולת וכו' , למקום הנ"ל יש אישור מכירת חמץ, איך אני יודע איפה המוצר היה קודם לכן?, יכול להיות שהמוצר התגלגל בעוד מקומות לפני כן( לא בטוח שהמוצר מגיע ישירות מהמשווק ( כגון חברת אסם וכדומה) , ומנין לי שכל המקומות האחרים מכרו את חמצם כראוי….
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

בדרך כלל עיקר הבעיה היא דוקא בחנויות הקטנות, המפעלים הגדולים עצמם ודאי עשו מכירת חמץ היטב. כמו כן, הרי זה ספק דרבנן ולקולא.

מקורות:

אמנם בשו”ת חתם סופר סי’ קיד החמיר בספק חמץ שעבר עליו הפסח, אלא שמלבד זאת שחלקו עליו רבים, ראה בחק יעקב סי’ תמט, ובשו”ת בית שלמה או”ח סי’ סב, וכן ראה בשדי חמד מערכת חמץ ומצה (כרך ה’ עמוד א’ קה) ועוד אחרונים, מאחר שזה איסור דרבנן וממילא ספק באיסור דרבנן מותר, עוד ראוי לשים לב שגם החתם סופר עוסק באופן שודאי נמכר באופן כלשהו אלא שיש ספק אם חלה המכירה או אם זה היה חמץ בפסח. כלומר, יש מציאות ברורה, והספק בעצם היה כבר בפסח עצמו שעליו היו ודאי צריכים להחמיר כמו כל ספק דאורייתא, לכן כתב החת”ס שיש להחמיר בו לאחר הפסח. אבל בספק שאתה מציג כאן שהוא האם זה נמכר כדת וכדין או לא, זה ספק דרבנן רגיל ואין סיבה להחמיר בזה, אא"כ הסבירות הגבוהה היא שלא נמכר.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל