לתרומות לחץ כאן

הלוואה להורים – הבעל חושש…

שאלה:

שלום וברכה!
אימי רוצה שאקח הלוואה בשבילה לצורך שיפוץ הבית, אני חברה בארגון מסוים שמעניק הלוואות בריבית מאד נמוכה, הלוואה למשך 5 שנים אני נשואה טרייה, ובעלי לא רוצה לקחת על עצמו חוב שלא יכול חלילה לכסות אותו, וכן הורי עדיין מחתנים ילדים, ויש להם חובות נוספים.
בעלי לא רוצה להיות זה שמסרב.
מה אני אמורה לעשות?
אשמח לתשובה בעניין,
תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה

שאלתך מאוד רגישה ועדינה. ראשית ננסה לנתח את עצם הענין: תחילה יש לחשוב מה היכולת של ההורים להחזיר. אם הם אנשים רציניים שעומדים בהתחייבויותיהם בדרך כלל, אז למי נעזור אם לא להם… כמובן, אם אתם לא יכולים להחזיר, באמת לא יכולים, לא שקשה מאוד, אז יש איסור הלכתי ללוות חוב שלא יודעים מנין להשיבו ואין מקום לשאלה, אבל אם זה רק קשה מאוד ובסך הכל החשש הוא רחוק כי ההורים עומדים בהתחייבויות, אז מן הסתם עדיף לעזור להם. בפרט שאני מניח שאם אתם נשואים טריים אז הם נתנו לכם לחתונה… הגם שהיה קשה להם… אם הם לא עומדים בהתחייבויות ויש חשש אמיתי שזה יפול עליכם, אין לכם חובה לעשות זאת ובעלך צודק, וצריך למצוא את הדרך לסרב באופן שאינו גורם מריבה. למשל לומר שעל פי הלכה אסור ללוות מה שאי אפשר להחזיר אפילו שאין כוונה שזה יחזור מכם. להטיל את הענין הזה על הרב ולא עליכם. אפשר גם לשקר ולומר שכרגע אין בקרן להלוות או שהם שינו את הריבית או שכבר ניצלתם את זכותכם, כל מה שאפשר מותר לשקר לצורך השכנת השלום.

ולעצם שאלתך, כאשר צריך לומר משהו לא נעים להורים, מי יאמר… באופן כללי החיים שלכם קודמים לקונפליקטים מבחוץ, לעולם אין לבוא לידי מריבה או מתח בבית בגלל קושי כזה הבא מבחוץ, הקשר ביניכם קודם לזה. כמו כן צריך לבוא לסהכמות, כלומר ככל שאת חושבת שכדאי להלוות להם ובעלך חושב שלא, קשה להטיל עלייך את החובה לדבר איתם על זה כביכול בשם עצמך… תלבנו את הדברים, אם תגיעו לבד להסכמה מה טוב, אם לא, תתייעצו עם רב המקובל עליכם, ואז כשתהיה לכם דעה אחידה, אולי כדאי באמת יותר שאת תגידי את הדברים לאמא ולא בעלך.

בשורות טובות ובהצלחה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל