לתרומות לחץ כאן

הזמנת ביבי סיטר שעל ידי כך תעבור באיסורים רבים

שאלה:

שלום רב,
אנו גרים בחו"ל, ובאים ארצה לאיזה צורך למשך שבועיים. היות ואנחנו צריכים עזרה עם הילד הקטן, מצאנו נערה שמסכימה לבוא אלינו כל יום לכמה שעות.
כבר סיכמנו הכל, ואז הנערה כתבה לנו לפי תומה, שאמנם היא לא גרה בעיר בה נשהה (נתניה) אלא בירושלים, אבל זו לא בעיה כי היא תהיה בדירה של בחור שלה. השאלה שלי היא האם מותר ורואי להמשיך את ההתקשרות איתה למרות שכפי ההנראה יתכן שהיא תעבור על איסורים ר"ל שבלי זה לא הייתה עוברת.
מצד שני, היא כנרא לא שומרת מצוות בכל מקרה, גם בלי ה"עזרה" שלנו.
תודה רבה,
צבי

תשובה:

אני חושב שיש להמנע מכך. אין ספק שכאן תעבור הרבה יותר איסורים מחמת המגורים הממושכים אצו, כך בדרך כלל היא בירושלים והוא בנתניה…

ברכה והצלחה.

מקורות:

הנה מה שיש לדון בכך שיש בזה איסור לפני עוור לא תתן מכשול, איסור זה מפורש בעבודה זרה (ו' ב') "מנין שלא יושיט אדם כוס של יין לנזיר ואבר מן החי לבני נח, ת"ל ולפני עור לא תתן מכשול והא הכא דכי לא יהבינן ליה שקלי איהו, וקעבר משום לפני עור לא תתן מכשול, הב"ע דקאי בתרי עברי נהרא" ע"כ. ופרש"י שם (ד"ה דקיימא) ו"עובד כוכבים מצד זה וישראל מצד זה דאי לא יהיב ליה לא מצי שקיל" וזהו האופן לעבור על איסור לפני עוור שכשבלא השייכות שלנו לאיסור לא היה עובר. והרמב"ם (פ"ה מהלכות נזירות ה"כ) פסק שהמטמא את הנזיר עובר משום לפני עוור. וכתב הרדב"ז שם "מ"ש רבינו וזה שטימאו עובר משום ולפני עור לא תתן מכשול, היינו דקאי בתרי עברי נהרא והושיט לו את הטומאה, אבל אם היתה הטומאה במקום שהנזיר יכול לטמא את עצמו, נהי דמסייע ידי עוברי עבירה אבל לא עבר אלפני עור לא תתן מכשול"

עוד מצינו בשו"ע (יו"ד סי' קנא סא) "דברים שהם מיוחדים למין ממיני עבודת כוכבים שבאותו מקום אסור למכור לעובדי אותן עבודות כוכבים שבאותו מקום וכו'". והרמ"א שם כתב "י"א הא דאסור למכור להם דברים השייכים לעבודתם, היינו דוקא אם אין להם אחרים כיוצא בו או שלא יוכלו לקנות במקום אחר, אבל אם יכולים לקנות במקום אחר מותר למכור להם כל דבר (מרדכי דפ"ק דע"ז), ויש מחמירין ונהגו להקל כסברא הראשונה, וכל בעל נפש יחמיר לעצמו, (ר"ן שם ובתוספות ואשיר"י והגמ"ר פ"ק דשבת לדעת הרב)" ויעויין בביאור הגר"א שם (ס"ק ח) שהביא דיש בזה מחלוקת ראשונים, וכדלקמן. וכתב הש"ך שם (ס"ק ו) על דברי הרמ"א הנ"ל "י"א כו'. דס"ל דכי היכי דאמרינן בש"ס גבי נזיר דאסור להושיט לו כוס יין, דהיינו דוקא בדקאי בתרי עברי דנהרא ה"ה הכא, ויש מחמירין וסוברין דמ"מ איסור מדרבנן איכא אפילו לא הוי כמו תרי עברי דנהרא, וכל זה לדעת הרב אבל לפעד"נ דלא פליגי דכ"ע מודים להמרדכי ותוס' בפ"ק דעבודת כוכבי' דבעובד כוכבי' או מומר שרי, והגמ"ר ותוס' והרא"ש בפ"ק דשבת והר"ן פ"ק דעבודת כוכבים מיירי בישראל שהוא חייב להפרישו מאיסור, וכדכתב הרא"ש שם דלא גרע מישראל קטן אוכל נבילות שב"ד מצווים להפרישו כ"ש ישראל גדול, משא"כ בעובד כוכבי' וישראל מומר שאינו חייב להפרישו, תדע שהרי כתב הרב בד"מ דדעת התוס' רפ"ק דעבודת כוכבים כדעת המרדכי שם דשרי ול' הרא"ש רפ"ק דעבודת כוכבים הוא כלשון התוס' שם, א"כ לפי דעת הרב יהיו דברי הרא"ש סותרים זה את זה, וכן רבינו ירוחם נתיב י"ז ריש ח"ו כתב כדברי התוס' רפ"ק דעבודת כוכבים, ובנתיב י"ב ח"ג כתב כדברי התוס' רפ"ק דשבת אלא ודאי כדפי"

ויתכן שגם בלאו הכי יש בכך איסור מדרבנן,  כמו שראינו שהתוס' בשבת (ג' א' ד"ה בבא דרישא) כתבו "וא"ת והא קא עבר אלפני עור לא תתן מכשול, ואפילו מיירי שהיה יכול ליטלו אפילו לא היה בידו דלא עבר משום לפני עור, דמושיט כוס יין לנזיר מוקי לה בפ"ק דמס' עבודת כוכבים (דף ו:) דקאי בתרי עברי דנהרא, מ"מ איסור דרבנן מיהא איכא שחייב להפרישו מאיסור, ואפילו אי מיירי בנכרי דלא שייך לפני עור מיהו איסור דרבנן מיהא איכא, כדתניא בשילהי פירקין (דף יט.) נותנין מזונות לנכרי בחצר נטלו ויצא אין נזקקין לו, משמע דווקא כשהנכרי בחצר אבל אם עומד בחוץ ופושט ידו לפנים משמע דאסור ליתן להדיא ע"מ להוציא, ויש לומר דמיירי בנכרי והחפץ של נכרי דאפילו מכניס ומוציא כל היום אין כאן איסור כלל כיון שאין החפץ של בעל הבית" וכן כתב הרא"ש שם (סי' א) דיש בזה מ"מ איסור מדרבנן, "ותרי בבי קמייתא דקתני בהן בעה"ב פטור והעני פטור מפרש בגמרא (דף ג א) דפטור ומותר לגמרי משום דלאו מידי קעביד, וקשה והיכי קאמר דפטור ומותר לגמרי והא קעבר משום לפני עור לא תתן מכשול וכמו מושיט כוס יין לנזיר ואבר מן החי לבני נח, ואין לומר דהכא מיירי בכה"ג דאפילו אם לא היה נותנו בידו היה יכול ליטלו דהשתא ליכא משום לפני עור לא תתן מכשול, כדמוכח פ"ק דע"ז (דף ו ב) דמוקי להא דנותן כוס יין לנזיר ואבר מן החי לבני נח דקיימי בתרי עברי דנהרא ולא היה יכול ליטלו אם לא שהושיט לו, דמ"מ איסורא דרבנן איכא דאפילו קטן אוכל נבילות ב"ד מצווין להפרישו כ"ש גדול שלא יסייע לו".

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל