לתרומות לחץ כאן

שיתוף פעולה מוסיקלי- גברים ונשים

שאלה:

שלום כבוד הרבנים, אני רוצה להקדים ולומר שגם אני וגם אתם וגם השואלים כמובן רוצים לשמור על ההלכה, לכן כולנו פה לברר את האמת בעזרתכם החשובה-והיא מאוד חשובה.
ולמה אני מקדים ואומר זאת מכיוון שבאמת המטרה בשאלתי היא למצוא פתרון לפי ההלכה ולא לקבל היתר לפרוץ גדרות. בגדול השאלה שלי היא גברים ונשים יכולים לשתף פעולה באיזה שהוא הרכב מוסיקלי.
אני מתנצל על ההקדמה אבל היא חשובה- יש אנשים שכל חייהם מתעסקים במוסיקה, ולא די בכך שקשה להם להתפרנס מכך, כי זה התחום, אלא גם לתורתנו הקדושה יש את הסייגים שלה לגבי שיתוף פעולה של גברים ונשים.
ניקח דוגמא מיוחדת אך מציאותית:
אם גבר/אישה שמנגנים על כינור מגיל 4 היום שולחים לכם מייל :
"לכבוד הרבנים שלום, התקבלתי לתזמרות הפלהרמונית ככנר/ת ראשי/ת, אני אנגן בכל העולם עם טובי המנצחים והנגנים, באולמות הגדולים, אך בתזמורת יש גם גברים, האם מותר לי?"
אני חושב שאולי היה צד להקל, כי תזמורת זה מוסד מכובד.
וכי אנשים מנגנים מגיל 4 במשך 20 שנה ומתאמנים 16 שעות ביום כדי להכיר את בן זוגם בתזמורת? פשוט שהם שמה כדי לעבוד".

עכשיו לגבי שאר האנשים, אני גם מנגן 20 שנה, ורוצה לשתף פעולה מוסיקלית , את זה שאני לא יכול ללמד אישה שיעורים פרטיים קיבלתי. אבל האם מותר שבאווירה של הרכב רציני תיהיה גם נגנית אחת? לא עם חברה ששותים ועושים שטויות ובאים להעביר את הזמן, אלא אנשים רציניים שבאים לנגן, באם כל התנאים האלה מתקיימים, האם נוכל להקל ?
אם לא נוכל להקל- יוצא שאדם דתי יכול לנגן רק עם דתיים והוא לא יכול לפרסם את עצמו בקהל הרחב, הוא לא יכול להעליב אוכלוסיות שלמות שלא מבינות למה הוא מדיר אותן. וגם הוא מצמצם אובייקטיבית את קהל היעד שלו, גם לא חילונים וגם לא נשים דתיות .

מה דעתכם, המשך יום נעים,
משה.

תשובה:

שלום וברכה

הבעיה היא יותר לגבי אשה שרוצה לנגן בפני גברים, פחות לגבי גבר שמנגן יחד עם קבוצה שלמה של נגנים שאחת מהן אשה, שזה לא כל כך נוגע אליו. באופן כללי ההופעה בפני קהל מעורב בדרך כלל בעייתית, הקהל משתף פעולה וכו'… לא תמיד זו נגינה מכובדת של מוסיקה קלאסית לפני קהל מזדקן ורדום…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל