לתרומות לחץ כאן

טעות ברישום למלגות משרד החינוך לאברך

שאלה:

בוקר טוב
כמנהל עמותה לה הרבה סניפים ותלמידים, קורא ויש טעות אנוש ונפלט תלמיד מרישום למילגת משרד החינוך לאברכים.
האברכים תובעים מאיתנו את הכסף, בטענה שהכסף ממשרד החינוך מיועד להגיע אליהם.
אמנם, מפרוטוקולים שיש מישיבות ועדה באגף הישיבות במשרד החינוך, יוצא כי הכסף הינו מילגת סיוע למוסד להחזקת התלמידים, ומטעם זה ניתנת המילגה בתחילת כל חודש כסיוע לאותו חודש, ולא כמשכורת הניתנת עבור חודש קודם, על אף שהתנאי לקבלת המילגה הוא מי שהיה רשום בחודש הקדום.
השאלה, האם יש לנו חיוב לשלם את הכסף שלא קיבלנו ממשרד החינוך לתלמיד במלואו? מה בדבר תשלום חלקי – כחצי מהסכום, מטעם ועשית הישר והטוב?
יש לציין בהדגשה, כי העמותה שלנו מקבלת את האחוזים לצורכי החזקת כלל המוסדות של העמותה, ולא ח"ו נלקחים האחוזים לכיסם של מנהלי העמותה כפי שמצוי בכל המסחר הזה בשוק.
סעיף נוסף, מה בדבר תשלומים על הפסדים שונים: אי תשלומים בעיקבות אי קבלת מילגת דתות, חזרת צ'קים והו"ק, אי זכאות לתשלומים מסויימים מהשלטונות בגין מעמד תלמיד ישיבה וזאת בכפוף לרישום במוסד מוכר (ובגין אי רישום מאבד האברך את מעמד זה)?
ממתין לתשובתכם,
יישר כח עצום

תשובה:

שלום וברכה,

הכסף שמקבלים ממשרד החינוך שייך לעמותה ולא לאברכים – כפי התנאי שהם מקציבים מראש. והכולל צריך לשלם לאברך לפי מה שסוכם ולא תלוי אם הכניסו כסף ממשרד החינוך לא הכניסו. ולכן אם קבעו שאברך יקבל XX הכולל צריך לשלם לאברך כפי מה שהם התחייבו, ואינם יכולים להפחית מהתשלום בטענה ששמו של האברך הושמט מהרישמות של ממשרד החינוך.

נחלקו פוסקי זמנינו האם יש חובה לשלם לאברך כדין שכירות פועלים או שאין חל בזה חיוב של שכירות פועלים. אבל ודאי שחייבים לשלם לאברך לפי מה שסוכם בתחילה. לגבי השאלות שאיבד מעמד ישיבה או שחזר הו"ק – ממה נפשך, אם אין לעמותה אפשרות לשלם ודאי שלא חייבים לתת מהכסף שאין. ואם יש לעמותה הכנסות חייבים לשלם לאברך כפי מה שסוכם.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בוקר טוב
    תודה רבה על תשובתכם,
    אמנם, לפי התשובה נראה כי לא הובנה שאלתנו כראוי.
    המדובר לא על עמותה שמשלמת לאברך את מלגת הכולל הרגילה, אלא זו עמותה שיש לה סניפים והעמותה מעבירה רק את מלגת משרד החינוך.
    ובכה"ג אנחנו שואלים באם נשלחו דוחות רישום ובטעות נשמטו שמות ולא נקלטו לתשלום במשרד החינוך, או שטעו בהקלדת מספר ת.ז. וכדומה.
    האם יכול התלמיד לתבוע אותנו בסך שאנחנו כלל לא קיבלנו ממשרד החינוך, וצ"ל שהעמותה מה שלוקחת 10 אחוז, זה לתשלומי הוצאות משרד ואחזקת המוסדות, ואין כאן רווחים, וכל תלמיד שתובע אותנו, אנחנו מפסידים.
    אשמח בתשובתכם

  2. אם טעיתם ולא רשמתם אברך ולכן הוא הפסיד את כספו הרי זה גרמא בנזקין שפטור בידי אדם וחייב בדיני שמים, ואם נעשה בשוגג פטור אם מדיני שמים. ואם נעשה בפשיעה חייבים לשלם.
    מקורות: כתב הרמ"א סופר שכתב מנה במקום מאתיים הרי זה גרמא. וראה בקצות סימן נה ס"ק ב שהאריך בביאור הדברים. ובכל גרמא אם נעשה בשוגג כתב המאירי ב"ק נו שפטור אף לצי"ש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל