לתרומות לחץ כאן

לפני ואחרי: אמונתן של בלהה וזלפה

שאלה:

שלום רב לכבוד תורתכם העוסקים בקודש,
שאלות שסקרנו אותי מקווה שגם לכם יהיו להתלהבות ועניין.

ברצוני להבין מה היתה האמונה של בנות לבן, בלהה וזילפה, משפחתו הנוספת. מצוין בתורה שהיה עובד עבודה זרה ואפילו רחל אמינו הגיבורה עשתה מעשה והחרימה ממנו בהסתר את הגילולים בשעת בריחתם ממנו. האם יעקב "גייר" את כולנה לפני הקידושין או בעצם הקידושין הן כעת "ישראל"?

להבדיל בין אמהותנו לשאר העמים, האם גם להגר/קטורה שפחת אברהם אבינו הואצל משהו מתוקף הקידושין?

ובמחילה על הטורח!, שתי שאלות נסופות השזורות בעניינה של הגר/קטורה, מדוע שמה משתנה והאם מתוך כך כעת לא יוזכר גם ישמעאל בתולדות צאצאיה? זאת למרות שהש"י מתגלה אליה עם מלאך בנבואה באשר לבנה ישמעאל?

תודה רבה על זמן עיונכם ומראש על שחולקים מתורתכם!

תשובה:

שלום וברכה

חשוב להבין, שלפני מתן תורה, ובודאי לפני התגבשות עם ישראל כעם, המושג גיור היה שונה מהיום. על אברהם ושרה נאמר שהיה אברהם מגייר את האנשים ושרה את האנשים מבין אורחיהם הרבים. ואין הכוונה להליך גיור כמקובל היום בבית דין רבני… אלא היו מלמדים אותם את האמונה בא-ל אחד. לא היו אז יהודים – עם יהודי במובן בו זה קיים לאחר מתן תורה [פוסקי ההלכה דנו רבות אם לאבותינו היה דין של ישראל או של בני נח לגבי הרבה דינים, שהרי קיימו את המצוות שנודעו להם באופן נבואי, ואפילו מצוות שהם מדברי חכמים שנתקנו דורות רבים לאחריהם… ראה בספר פרשת דרכים שעסק בזה רבות], אבל מובן הגיור בכל מקרה היה אחר. הליך גיור של ממש התקיים בעם ישראל כולו בעת מתן תורה! כל דיני הגיור נלמדים מהכנתם של ישראל לקבלת התורה! זו סוגיא שלמה במסכת בכורות.

למעשה גם בניו של יעקב היו נשואים לבנות של משפחות נכריות [לפי חלק מהמדרשים, לפי אחרים כל אחד היו נשוי לתאומתו שנולדה עמו].

על ילדיה של הגר נאמר מפורש בתורה שאברהם נתן להם מתנות וישלחם. לפי המדרש המתנות האלו היו כוחות רוחניים מסויימים שנמסרו להם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *