לתרומות לחץ כאן

השתתפות בעלות בניה

שאלה:

בבניין בן 10 קומות הוציאו כל השכנים תב"ע (תוכנית בניה עירונית) לפני מס' שנים. בשל חילוקי דעות בין השכנים, ניגשו מס' שכנים לתהליך רשיון, כל אחד בנפרד. השכן בקומה התחתונה (קרקע), קיבל רישיון לבניה, והתחיל לבנות לבד, כולל יסודות, ועכשיו, לאחר סיום הבניה, רק השכן מעליו רוצה לבנות, (כנראה שכל שאר השכנים מעל לא יבנו בשנים הקרובות)
השאלה היא האם השכן מקומת קרקע שכבר בנה יכול לדרוש מהשכן שמעליו שרוצה לבנות מחצית מעלות היסודות, שכן הוא נהנה מהיסודות באותה מידה שהשכן מקומת הקרקע נהנה, או שהוא יוכל לדרוש ממנו רק את הסכום היחסי לפי מס' השכנים שאמורים לבנות מעל היסודות הללו, במקרה הזה 10% (כי יש 10 שכנים), למרות שברור כרגע ששאר השכנים לא יבנו בשנים הקרובות.
וכן גם לגבי הגג שבנה השכן מקומת הקרקע, השכן מלמעלה רוצה להשתמש בגג שבנה השכן מלמטה לרצפה עבור התוספת שיבנה מעל הבניה שהשכן מלמטה בנה.האם השכן מלמטה יוכל לדרוש 50% מעלות הבניה של הגג, כי שניהם נהנים מהבניה של הגג באותה מידה.

תשובה:

שלום וברכה,

שכן בקומת קרקע שהרחיב ובנה יסודות ועמודים ואח"כ בא שכן שמעליו להרחיב, נחלקו הדיינים האם צריך לשלם חצי מהיסודות ועמודים או שמא ישילם עשירית [כמו הבניין שלכם שמדובר בעשר קומות]. ונראה להלכה שצריך לשלם חצי מהיסודות והעמודים, אם עכשיו רק הוא רוצה להרחיב. ושאר השכנים שירחיבו יצטרכו לשלם לשני הדיירים התחתונים

השכן בקומה שמרחיב, עליו לשלם חצי מהעלות של יציקת התקרה שמשמש עבורו לרצפה. חישוב העלות הוא לפי מה שהוציא הדייר שהרחיב ולא לפי העלות שעולה עכשיו.

בהצלחה.

מקורות:

במשנה ב"ב מבואר שאם בונה גדר מעל ד' אמות לא יכול לכפותו להשתתף בהוצאות שמעבר לד' אמות. אבל אם השכן גילה דעתו שנוח לו בתוספת או שהתחיל להשתמש חייב לשלם עבור הוצאות שמעל ד' אמות, שמקנה לו את הכותל. ולפ"ז יש שרצו לומר שאם יש עשר קומות מעליו לא מקנה לדייר בקומה ב' אלא עשירית מהחלק ביסודות ועמודים, ולכן עליו לשלם רק עשירית. אולם נראה יותר שהרי אם השכנים העליונים לא ירחיבו לעולם, ודאי שיצטרך בעל הקומה השנייה לשלם חצי, כיון שרק לו הוא מקנה, ולכן אם הוא עתה בונה לבדו הוא מקנה לו חצי, ואם בעתיד עוד שכנים ייבנו יצטרכו לשלם לבעל הקומה ראשונה ושנייה את ההשתתפות כיון שלכל אחד מהם יש חצי וקונה משניהם את חלקם.   

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל