לתרומות לחץ כאן

אחריות בדיבור על שידוכים

שאלה:

בס"ד

לכבוד הרב שלום רב,
אם בחור/ה קיבלו הצעה (מידות טובות יר"ש וכו'-בקיצור הצעה טובה באמת, שבקווים כלליים אכן תואמים).אלא שאחד מחברו/תיה ששמעו על כך אמרו :נראה לי שזה לא הסגנון שלך.
אם נתבטלה ההצעה (כלומר אפילו לא להיפגש)בעקבות אותה אמירה האם אין בזה משום לישנא בישא? או הוצאת שם רע?
שהרי יתכן היה שאם היו נפגשים היו מתחתנים ובעקבות אותה הערה נתרועע ההצעה.
וגם נפ"מ לתשובה למי שאמר שצריך לפייס למשודך/ת שנדחו.
תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה

אינני יודע מה שייך כאן ענין לשון הרע. יש כאן ענין של גרימת נזק, במידה ואכן זו סתם אמירה פזיזה ולא אחראית. אין כאן חיוב פיצוי, כי זה משהו מאוד רחוק ועקיף, אבל בהחלט כל אדם חייב להיות אחראי על דיבורו שלא לגרום לדבר לא רצוי. כמובן שבמידה וזו כן היתה אמירה אחראית זה בסדר גמור, בסופו של דבר, אף אחד לא רוצה להפגש עם הצעה שאינה מתאימה לא, ואם הוא מתייעץ עם חבר/ה והם עונים באחריות, כך דרכו של עולם, לכן הכל לפי הענין. ובאופן כללי, אם לא מתייעצים איתך אל תחווה את דעתך אלא אם כן מדובר בהצלת החבר מדבר שבאמת גרוע ולא סתם ענין של התאמה.

בשורות טובות.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכבוד הרב שליט"א מדוע אין בזה לשון הרע?
    הרי הזקה ע"י הדיבור זהו אחד מהדברים הנכללים באיסור זה.

    חפץ חיים הל' לשון הרע כלל ה סע' ב:
    וָאַעֵן וָאֹמַר, אָסוּר לְבַזּוֹת אֶת חֲבֵרוֹ מִצַּד חֶסְרוֹן שְׁלֵמוּת הַמַּעֲלוֹת שֶׁיֵּשׁ בּוֹ, הֵן בְּחָכְמָה, הֵן בִּגְבוּרָה, הֵן בְּעֹשֶׁר וְכָל כְּהַאי גַּוְנָא. וַאֲפָרֵשׁ אֶת דְּבָרַי בְּכָל הַפְּרָטִים. הֵן בְּחָכְמָה, כְּגוֹן לְהַצִּיעַ לִפְנִי אֲנָשִׁים, אֵיךְ שֶׁפְּלוֹנִי אֵינְנּוּ חָכָם, וְלֹא מִבָּעֵי אִם הוּא דְּבַר שֶׁקֶר אוֹ הוּא אֱמֶת בְּמִקְצָתוֹ, וְהוּא מְגַזֵּם אֶת הַדָּבָר יוֹתֵר מִמַּה שֶּׁהוּא, בְּוַדַּאי עָוֹן גָּדוֹל הוּא עַד מְאֹד, וְהוּא יוֹתֵר חָמוּר מִסְתַם לָשׁוֹן הָרָע, וְהוּא בִּכְלַל מוֹצִּיא שֵׁם רָע, כִּי הוּא מַשְׁפִּיל אֶת חֲבֵרוֹ בִּשְׁקָרָיו. אַךְ אֲפִלּוּ הוּא אֱמֶת גָּמוּר, הֲלֹא כְּבָר הִשְׁרִישׁוּנוּ כָּל הָרִאשׁוֹנִים וְכַנַּ"ל בִּכְלָל א', דְּלָשׁוֹן הָרָע הוּא אֲפִלּוּ עַל אֱמֶת. וְדָבָר זֶה, דְּהַיְנוּ, מַה שֶּׁשּׁוֹלֵל מִמֶּנּוּ הַמַּעֲלוֹת בְּוַדַּאי גַּם כֵּן בִּכְלַל לָשׁוֹן הָרָע הוּא, דַּהֲלֹא כָּתַב הָרַמְבַּ"ם בְּפֶרֶק א' דְּאָבוֹת (מי"ז) וְזֶה לְשׁוֹנוֹ שָׁם: וְלָשׁוֹן הָרָע הוּא סִפּוּר רָעוֹת הָאָדָם וּמוּמָיו וּלְגַנּוֹתוֹ בְּאֵיזֶה צַּד שֶׁיִּהְיֶה מִן הַגְּנוּת, וַאֲפִלּוּ אִם יִהְיֶה הַמְגֻנֶּה חָסֵר וְכוּ'. וּכְמוֹ שֶׁהֶאֱרִיךְ שָׁם דְּלָשׁוֹן הָרָע נִקְרָא אִם הוּא אֱמֶת מַה שֶּׁדִּבֵּר עָלָיו, עַיֵּן שָׁם. וְגַם מִמַּה שֶּׁכָּתַב בְּפֶרֶק ז' מֵהִלְכוֹת דֵּעוֹת {הלכה ה'}, שֶׁלָּשׁוֹן הָרָע נִקְרָא דָּבָר שֶׁגּוֹרֵם, אִם יִתְוַדַּע זֶה לַאֲנָשִׁים, לְהַזִּיק לוֹ בְּגוּפוֹ אוֹ בְּמָמּוֹנוֹ אוֹ לְהָצֵּר לוֹ אוֹ לְהַפְחִידוֹ, נִרְאֶה בָּרוּר, שֶׁחֶסְרוֹן שְׁלִילַת הַמַּעֲלוֹת לָשׁוֹן הָרָע גְּמוּרָה הוּא מִן הַתּוֹרָה, שֶׁאִם נִתְבּוֹנִן הֵיטֵב נִמְצָא, שֶׁיּוּכַל לִהְיוֹת שֶׁיְּסֻבַּב עַל יְדֵי זֶה הֶזֵּק בְּמָמוֹנוֹ אוֹ לְהָצֵּר לוֹ וְכוּ'.

    וְרִאשׁוֹנָה נְבָאֵר אֶת מַה שֶּׁאָנוּ עוֹסְקִים בּוֹ עַתָּה, דְּהַיְנוּ, אִם אָמַר עָלָיו שֶׁאֵינֶנּוּ חָכָם, אֵין חִסָרוֹן גָּדוֹל מִזֶּה עַל פִּי אֱמֶת, כִּי אִם הוּא עֲדַיִן אֵינוֹ נָשׂוּי, אִם יִתְפַּרְסֵם זֶה לַאֲנָשִׁים לֹא יִמָּצֵא מִי שֶׁיִּרְצֶּה לְהִתְחַתִּן עִמּוֹ, וְאִם הוּא בַּעַל עֵסֶקּ, אֵיזֶה עֵסֶק שֶׁיֵּשׁ לוֹ, הֵן אִמָּנוּת אוֹ מְלַמְּדוּת, לֹא יִמָּצֵא מִי שֶׁיִּרְצֶּה לְהִתְחַבֵּר עִמּוֹ בְּעִנְיָנָיו וכו'.ע"כ.
    אם אחד פגש בחורה והיא בעלת מעלות וכו' ולא הסתדר לו אם זה מצד מראה,תקשורת וכד'.ונפרדו לשלום.אם לאחר מכן מוצעת אותה בחורה לחברו של הלה.והוא בא ומספר שלא מצאה חן בעיניו במראה, תקשורת וכד' וע"י זה הוא נמנע מלהיפגש.מה שלא מתאים לאחד לא מתאים לאחר ועוד שמפגש במציאות אינו דומה למה שחווים דעה על מישהו.(לטוב ולמוטב)

  2. בשאלתך לא דיברת על הצגת חסרון במראה וכדומה, אלא על חוות דעת בענין ההתאמה. אינני חושב שזה לשון הרע אבל לא תמיד זו אמירה אחראית. אמירת חסרונות ברור שתהיה תמיד לפי כללי לשון הרע לתועלת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל