לתרומות לחץ כאן

יוחסין – אני לא יודעת מיהו אביו של הילד

שאלה:

במידה ולא ברורה זהות האב בגלל 2 מערכות יחסים מקבילות שקיימתי, אחת קבועה עם גבר אחד מוכר וידוע לי והאחר חד פעמי ידוע לי רק בשמו הפרטי ומקום מגוריו לפני 27 שנים, והוא בא אליי לביתי אחרי ערב של אלכוהול שהסתיים באינטימיות, האם אפשרי להתיר את בני ממצב שתוקי

תשובה:

שלום רב,

הילד הוא כשר ואין עליו עננה של חשש ממזרות או שתוקי.

א. העובדה שבאותו הזמן את מספרת שקיימת שתי מערכות יחסים האחת קבועה והשניה היה אירוע חד פעמי: האם במקרה כזה אנו תולים שהילד הוא של אותו אדם – הקבוע ולא של החד פעמי, יתכן שזה תלוי במחלוקת הבית שמואל והחלקת מחוקק בסוף סי' ג' האם במקרה דומה שייך לומר רוב בעילות אחר הבעל. וא"כ לדעת החלקק מחוקק ממילא תולים שהילד הוא מהקבוע שאת יודעת עליו שהוא כשר, וממילא גם הילד כשר. ואפילו אם יש מחלוקת בעניין, בדין דרבנן – שתוקי יש להקל הן משוםשספק דרבנן לקולא והן משום ששתוקי אסור רק משום מעלת יוחסין וכבר כתב בשו"ת מהר"ם חביב שמעלת יוחסין זה פחות מסתם דרבנן.

ב. גם אותו אירוע עם אותו אדם שאינך יודעת מיהו אבל את יודעת בודאות שהוא הגיע אלייך לבית שלך ושם היה ביניהם יחסי אישור שאולי הולידו את הילד הנ"ל. במקרה כזה אין חשש קבוע משום שפרש א' מרוב העיר שהם ודאי כשרים ובא אלייך, ובמקרה כזה יתכן שאפילו לא צריכים "תרי רובי" משום שאין חשש שלא הלכה אל הקבוע. ראה בסוגיה בכתובות טו,א.

ג. גם אילו צריכים לתרי רובי יש היום תרי רובי בכל מקום שהרי אין דלתות מדינה נעולות ראה שם בסוגיה וראה בשמעתתא סוף שמעתתא ד' שכבר כתב על זמנו שברוב המקומות יש תרי רובי.

ד. אם אנשים ידעו על הקשר הקבוע שהיה לך עם אותו אדם שאת יודעת שהוא כשר די בזה כדי להכשיר את הילד, משום שאילו בסיטואציה כזו האמירה שלך שהיה עוד אדם באירוע עשוי לפסול את הילד במקרה כזה האמא אינה נאמנת לפסול את בנה כמבואר בסי' ד' סעי' כו וסעי' כט.

כמובן שניתן להרחיב בכל סעיף מהנימוקים הנ"ל. אולם ברור שאין ספק בכשרותו של הילד.

בהצלחה

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה
    הקלתם רבות על חששותיי, אז להגיע לבית דין הרבני בביטחה שכאשר אני מציגה את ההתרחשויות ביושר כפי שהתקיימו לא אפסול את בני וביתי שנולדה לנו בהמשך , לחופה ולקידושין כדמו״י ? הקבוע כמובן בקשר עם ילדיינו, הילדים מכירים אותו והוא אותם כאביהם, רק לא רשום בתעודות הזהות שלהם והם בשלו מסיבות שונות, עליי לציין כי תמיד הייתי רווקה וכי הקבוע גרוש בעת התעברותי, חיינו יחדיו תקופה ארוכה אך ללא הסדרת שמות האב בתעודות הזהות

  2. שואל באמת.
    האם כל הטעמים והנימוקים דלעיל תופסים ומכריעים גם כשהילד דומה בול לחד פעמי.
    ושונה ביותר מהקבוע ומשאר אחיו

  3. כן. את יכולה לגשת לביה"ד בביטחה. יתכן שישאלו או שהם לא יתנו תשובה במקום. אבל זאת התשובה שבסופו של דבר תקבלי. בהצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל