לתרומות לחץ כאן

מתחזק ונופל – בעל תשובה

שאלה:

שלום כבוד הרב,

מזמן לא כתבתי כאן, אולי אתה זוכר אותי, אני החוזר בתשובה כבר כשנה..
אני משתדל להתפלל שלוש תפילות יומיות, טלית ותפילין, מקפיד על ברכות הנהנין, לומד הלכה ותורה. חובש כיסוי ראש, ציצית, זקן, פיאות. אך מפעם לפעם אני נופל בשמירת שבת – מעשן סיגריות, מדליק מחשב, ובמקביל עדיין מתפלל, מקדש, לומד אך מחלל.

אני מרגיש רע עם עצמי על כך, ואני תוהה האם יש איזו זכות שאני יכול ללמד על עצמי? האם אני עדיין יכול לתפוס את עצמי כבעל תשובה – יהודי דתי?
האם הלנהוג ביושרה אמתית זה לגלח את הזקן ולהוריד סממנים של יהודי מאמין כמו ציצית וכיסוי ראש פן מישהו יגלה שאני לפעמים נופל ומחלל שבת ובכך יצא שאני מוציא שם רע לקהל היהודים הדתיים ויצא שאני מחלל את השם – למרות שהחילול שלי והנפילות הן לא בפרהסיה אלא ביחידות?

אני מרגיש במאבק בין הבור למים, בין הקודש לחול הפנימי שלי. ואני יודע ששכר מצווה מצווה ושכר עבירה עבירה וכדומה וכל מצווה בפני עצמה,אך אני מרגיש שקרן.

תודה הרב

תשובה:

שלום ידידי, בודאי אני זוכר אותך היטב היטב, חקוק על לוח ליבי ואשמח שתמשיך לכתוב לנו.

הצטערתי לקרוא את שאלתך, השבת היא מקור החיים והקדושה, ונפשו של יהודי מחוברתלשבת בעבותות של אהבה וקשר בן 3500 שנה. השבת היא מרכז חיי היהודי. כדאי מאוד להתחזק בזה.

אבל המסקנה שלך היא תיחכום אדיר של היצר הרע… מזמן כבר לא שמעתי כזה תעלול שלו…

במקום לשכנע את עצמך להתקדם עוד ולא להתייאש מה הוא אומר לך? אל תהיה שקרן, תרד עוד יותר לתוך הבוץ… תרגיל כזה כבר מזמן לא שמעתי… אז… נזהה את הטריק ולא נתפתה ליצר שמנסה להביא אותנו לעברי פי פחת, רק נתחזק בעבודת ה' מתוך שמחה ונמשיך להתקדם.

חג השבועות הוא יום קבלת התורה בו עם ישראל הצהיר אמונים לה' ולתורתו, אין זמן יותר מתאים לחיזוק מהימים הללו!

בהצלחה רבה ידידי שבת שלום וחג שמח.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. אם יורשה לי להגיב.
    קודם כל, ישר כח על ההתחזקות וההתקדמות, בדור כזה זה מאוד קשה ולא מובן מאליו, אשרייך!
    הצעה שלי, תעבוד על הפנימיות, שזה התחזקות באמונה, שמירת המצוות ותלמוד תורה ומוסר (קח מסילת ישרים לדוגמה ותלמד את זה בעיון, כמובן תשאל רב אם המסקנות שלך נכונות).
    דבר שלישי, אתה חייב רב שידריך אותך בתהליך, משל למה הדבר דומה? מישהו בא לחדר כושר וישר מתחיל לעבוד על כל מיני מכשירים…רגע, מה היעד והידע שלך שאתה כבר מתחיל לעבוד? לא כדאי להתייעץ עם מומחה שכבר למד ועבר את הדרך כדי שיגיד לך מה כדאי לך יותר לעשות ואיפה כדאי לך יותר להשקיע ובמה אתה צריך להוריד? (לדוגמה אם אתה רוצה לשרוף שומן, אל תרים משקולת של מאה קילו, כי אתה גם לא תשיג את התוצאות המבוקשות ואתה גם יכול לגרום לעצמך נזק ורוב הסיכויים שתפרוש אחרי כמה זמן כי אתה תתייאש).
    אותו הדבר בדיוק בתהליך התשובה.
    אתה חייב רב שידריך אותך.
    הצעה שלי צדיק זה שתיכנס לישיבה קדושה עם רב גדול שיוכל לתת לך את מלוא תשומת הלב ולהדריך אותך בדרך העולה בית א-ל.
    בהצלחה צדיק.

    אגב, בקשר לשבת, שבע יפול צדיק וקם, צדיק לא נקרא רשע כשהוא נופל, כי אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא, השאלה מה קורה אחר כך? אתה מוותר ליצר הרע וממשיך ליפול? או קם וממשיך להילחם איתו ובעז"ה לנצח? בדיוק כמו קרב איגרוף לדוגמה, כל עוד הבן אדם קם הקרב לא נגמר ויש לו סיכוי לנצח.

  2. שלום לכבוד הרבנים המחזקים באתר.
    רציתי להוסיף את הזווית האישית כבעל תשובה.
    שלום לשואל היקר, הכיפה והזקן והציצית וכל שאר הדברים היפים שלקחת על עצמך הם לפני הכל בינך ובין המקום לפני שהוא בין חברך. אם העשייה מחברת אותך אז זה טוב, אם העשייה שלך היא התעסקות בסממנים אז תחפש עשייה אחרת – אתה לא חייב זקן ארוך, ואתה גם לא צריך שטריימל ובטח שלא מינו אותך להיות הרב הראשי כרועה הצאן של הדור. זה (שאולי) נתקלת בור ועם או שניים שגם ככה לא יודעים להבדיל בין כיפה של יהודי לכיפה לכוכע שחייה וישר מחפשים להקפיק ולבקר כל תזוזה שלך אלו לא האנשים שאתה צריך להכתיב את אורח חייך עם משנתם. ולדעתי גם במחשב ורשת אתה תמצא לא מעט מאלו.

    יתקנו אותי הרבנים הגאונים, אבל למיטב ידיעותיי הרמב"ם לימד אותנו שלפעמים בעל תשובה למצוא את האמצע שלו כדי להמשיך בעבודת השם והתחזקותו. תתרגש מהתהליכים שאתה עובר, זוכר אותך לפני שנה-שנתיים-שלוש רץ אחרי התפילה? לא מבין איפה כולם בסידור? לא מבין למה אתה קורא מה שאתה קורא? היום שאתה מגלגל לשונך מזמורים שכתב מלך ישראל – דויד בן ישי, שחווה דברים שירסקו כל לב אנוש! היום אתה עומד בתפילת שמונה עשר ויש לך את הכוח לבקע תודה עילאית בעיתות קושי, שמחה והודאה! היום אתה מבין שיש לך שלושת עשר מידות רחמים בכף ידיך לעשות תשובה בכל יום ולילה. וזה אפילו לא קצה קצהו. נפלת, מעדת אתה בן אנוש, תעלה חזרה בשקיקה למקום שבאמת כבר בחרת בו. ובבקשה לפני שאתה נהיה דתי, אל תתן לתרבויות זרות להכתיב לך מי אתה ומה אתה ומה אתה רוצה ובמה אתה מאמין שהוא מקור הטוב והשלמות.

    למרות שבשביל סיגריה צריך אש, אין כאן חום, והמחשב הוא לא מקור האהבה.

    כתבת שאתה לבד עם עצמך בנפילות, אני משער שאתה לא נשוי, ואולי אותו המחשב אולי עוד ממשיך להדהד בך אידאלים זרים באשר למי היא זו שנכונה לך, לא כדאי להתעכב על שטויות, תעשה כבר החלטה ושים טבעת. זה לא רק לשבתות וחגים, זה להכל, חיבוק, נחמה, תחושת חיוניות, שמחה מלשמח, שליחות בהעברת הלפיד. וכל זה עוד לפני המצווה שבזה.
    יש כל כך הרבה נשים שפשוט מחפשות יהודי טוב שקובע עיתים, איש שיחה והקשבה ושרוצה כבר להקים בית. אז את הזכוכית מגדלת תשאיר בבית בפגישה הבאה שלך.

    מקווה שדבריי לעזר ולא פגעתי או דיברתי גבוהה.
    הכל מאהבה ודאגה לישראל.

    ברוך תהיה, בהצלחה.

  3. מה שהכי חשוב זה להיות מחובר לבית מדרש שיש בו רבנים שמכוונים ונתבים ומכירים את התלמידים, גם אם לא ישיבה אבל מדרשה ןכדומה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל