שאלה:
שלום וברכה.
בסימן רמו סוף סעיף א כתב השו"ע שמותר להשאיל לגוי כלים בערב שבת.
מרן כתב בהלכה זו שתי דעות.
דעת הרמב"ם בסתם – שמותר להשאיל ולהשכיר לגוי גם כלים שעושים בהם מלאכה בשבת,
ואת דעת רבנו יונה בסתם – שכל ההיתר להשאיל ולהשכיר הוא דווקא בכלים שאין עושים בהם מלאכה.
אנחנו קיימא לן שהלכה במקרה זה כסתם, כלומר, אפשר להשכיר ולהשאיל כלים לגוי בערב שבת, למרות שהגוי יעשה בכלים שלי מלאכת איסור בשבת.
יוצא שלדעת מרן אפשר להשכיר ולהשאיל כלים לגוי גם בערב שבת.
ולדעת הרמא שפסק ביש אומרים (כרבנו יונה)
מותר להשאיל כלים בערב שבת.
וכתב המ"ב (ס"ק ד) שגם כלים שעושה איתם הגוי מלאכה בשבת מותר להשאילו.
השאלה: האם ע"פ מרן והרמ"א יהיה מותר להשאיל גם כלי שישראל נקרא עליו בערב שבת לגוי,
לדוגמה להשאיל רכב שכולם יודעים שהוא שלי לגוי, או כלי שידוע לכולם שהוא שלי.
האם לא חוששים באופן זה למיחזי.
אם הדבר אסור באופן שיש מיחזי במקרה של השאלה לגוי ממש נשמח למקורות.
תבורכו ממש!
תשובה:
בס' מלכים אמניך סוף פרק ט האריך בתשובה על השכרת מונית לנהג גוי לשבת ובין השאר כתב שאם ניכר שזה של יהודי יש איסור משום מראית העין, ראה שבפרטות.