שאלה:
שלום וברכה.
במוצ"ש הקרובה (ליל שבועות). נכון הדבר שאפשר לברך על נר הנשמה (שהולדק לפני שבת, לצורך העברה).
ב. האם מותר לחבר גפרור על מנת ליצור אבוקה? גם כן הכוונה לחבר את הגפרור לנר נשמה שהודלק לפני שבת
תשובה:
בענין זה נחלקו הדעות: דעת הגרי"ש אלישיב והגרש"ז אויערבך לברך על נרות החג, ושלא לקרב את הנרות, משום שיש חשש שכאשר מפרידים ביניהם זה נראה כיבוי, וכפי שאסרו להוציא כפיס עץ ממדורה. אולם בס' ארחות רבינו הובא שבעל הקהילות יעקב כן עשה זאת. כמו כן הובא שם שהצמיד גפרור, אולם אחרים חששו בזה שזה נקרא נר של בטלה שאסור להדליק בחג, שהרי יש או חשמל והנר נדלק רק לשם מצוה. לכן כל אחד יעשה בזה כמנהגו ויש לסמוך על כל אחד מהמנהגים.
יש היום להשיג בחנויות נר מיוחד בעל שני פתילות לצורך אבוקה. זהה בעצם נר שבת רגיל אלא שיש לו שני פתילות. קוראים לזה נר יקנה”ז.
תודה. לפי דברי הרב מובן שמדובר רק על צירוף גפרור או חיבור נרות שהדליקו עכשיו ליו"ט?
משמע שנר הנשמה שהודלק (לצורכי העברה, לא למתים) בעייתי לברך עליו או לצרף אליו?
לא הבנתי איך הבנת כך מדברי, אין הבדל בין נרות יום טוב לנר נשמה, רק ציינתי שלגבי אם להצמיד לו גפרור יש שיטות שונות אז עדיף לברך בלי הגפרור רק על הנר לבד אף שאינו אבוקה.
מצויין. הבנתי כך כי הרב לא ציין פשוט את הנר נשמה בגוף התשובה. אין בעיה שזה נר שהודלק למטרה אחרת (העברה) נכון?
אין בעיה
לכאורה אפשר להדליק בע’ש נר נשמה וביו’ט לזרוק שם גפרור נוסף שאותו אין צורך להוציא לאחר מכן.
זה הנדון כאן אם זה גורם מעט כיבוי, ואם זה נחשב נר של בטלה [אין הבדל בין לזרוק לבין להחזיק…]
השאר תגובה