לתרומות לחץ כאן

שוד קברים במזרח אירופה

שאלה:

קבוצת חוקרים בחו"ל מצאה עצמות של יהודים שהוצאו להורג ע"י נאצים בחפירה בתוך היער. החוקרים רוצים להעביר את העצמות לקבורה בבית הקברות העירוני (הם מוכנים להקיף את הקבר בגדר). הנמוקים: היער מיועד לכריתה ועובדים שם עם כלים כבדים, כך שיש אפשרות סבירה שהעצמות ייפגעו. קיים גם חשש נוסף מארכיאולוגים חובבנים שמסתובבים שם כל הזמן. האם במצב כזה, הרב המקומי צריך להסכים להעברת העצמות או שהוא צריך למחות ולדרוש להשאירם במקומם?

תשובה:

שלום וברכה,

מדובר בשאלה כבדת משקל ואסביר:

יש תופעה חמורה מאוד ומכוערת כיום בכל מזרח אירופה, שכרישי נדל"ן שונים משתלטים על נכסים של קהילות, בתי קברות, בתי כנסת ועוד, מושיבים שם אנשים שיחשבו כביכול חברי הקהילה, משתלטים על הנהלת הקהילה וכך מעבירים לרשותם נכסים יהודיים עתיקים ששווים הון, מפנים קברים ועוד, דברי שתצילנה האוזניים לשמוע! מבירור שנעשה, חלקם הגדול כלל אינם יהודים! חלקם התגיירו גיור פקטיבי באנגליה במקום מסויים שלא נפרטו כעת, לצורך השתלטות זו! מדובר ממש במאפיה…

בתי המשפט בכל מזרח אירופה מלאים בדיונים סביב האנשים הללו…

לכן, חשוב לדעת, ששאלה זו לא בהכרח תמימה… יכול להיות שאתה נופל בפח של אותם פורעים… יש לברר את העובדות היטב, ולפנות לועד רבני אירופה שהם מוסמכים ומכירים היטב מה לעשות וכיצד ומאורגנים עם רבני אמת ועם ההנהגה במקום, ורק להם הזכות לקבוע מה לעשות בכל הנושא הזה. אין מקום לשאול שאלה כזו סתם רב מהארץ וכו', רק להפנות את השאלה אליהם ובדחיפות כדי שיוכלו לבדוק את המצב, לוודא מה באמת הנתונים, ומה צריך לעשות בכל מקרה לגופו.

ברכה והצלחה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. נקרע הלב, לא ידעתי על כך :(
    הרצחתם וגם ירשתם… וגם את כבוד קברי האחים שדדתם!?

    אנא שהשם יסלק את הגזרה הזו ויקום דמם, יכה ייסורים במחללי קדושת מנוחתם!
    וישלח ברכת שמירה, עוז והצלחה ביד כל העוסקים במאבק.

  2. במחילה מכבוד הרב, פניתי כדי לקבל תשובה הלכתית ולא… אני עובד במזרח אירופה זה שלושים שנה וגם מכיר את ועד רבני אירופה מספיק טוב כדי לא לפנות אליהם בשאלות. והרב ששואל הוא תלמיד שלי, ירא שמים ובר אוריין שמבקש עזרה – ומקבל בתשובה סיפורי מעשיות על הנוכלים וכדו'. חבל…

  3. אלו לא סיפורי מעשיות לצערי, את המקרה הספציפי אינני מכיר, אבל כיון שנעשה שימוש לרעה בתשובה שלנו בענין דומה בעבר אני מעדיף שלא להשיב באופן שיכול להזיק. אשתדל להשיב בפרטי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל