לתרומות לחץ כאן

"וקרא זה אל זה…" לפנות לצדדים

שאלה:

שלום עליכם גדולי תורה,
יום ירושלים שמח לכולם

לנושא שאלתי הראשונה, מצאתי באתרכם הקדוש והנוח שו"ת מ-2014 ורציתי להתעדכן. בקדושה של שמונה עשרה, להשגתי הקלה הבנתי שהפניות ב-"וקרא זה אל זה…" אינן מן החובה וגם לא בבירור מן הסוד(?), אם כן שאלתי הראשונה על חלקיה:
– לאיזה כיוון פונים קודם?
– ובהינתן שתפסתי נכון, אם אין בכך תועלת ברורה או הידור ופלוני ירצה לוותר על הנוהג, עליו להתיר כנדר?

שאלה נוספת בבקשה, האם זה בסדר להשלים "ותתפלל חנה…" לאחר שמונה עשרה – עד לתחילת החזרה, בפרט אם תפילת הלחש של הש"ץ באריכות גדולה משלי?

שאלתי אחרונה, קצת טכנית, האם שכאני מחבר אליכם שאלה באתר ומתבקש למלא בטופס "איך קוראים לך?", אני בוחר בכינוי במקום בשמי, למשל יהודי, יש בכך שקר בפני אדם חשוב?

תודה רבה לעזרתכם

נ.ב שלחתי תגובה או שתיים בשאלות מסוימות, שלא הועלו לאתר, כמובן שהשתדלתי להועיל בכל צעדיי. אם הטרחתי או לא ניסחתי כראוי בפני חכם, התנצלות ומחילה כנה ואהבה גדולה.

שבוע טוב ונפלא!

תשובה:

ראשית אצטט מה שהזכרת: שו"ת אז נדברו חי"ג סי' לב אות ג' כתב שאין לזה מקור, ואנו אין נוהגים כן. כנראה שיש לזה מקור אולי עפ"י הקבלה, ראה בשו"ת שיבת ציון ח"ב עמוד קטז שכתב הגרב"צ מוצפי שליט"א שאביו הצדיק המקובל רבי סלמן מוצפי זצ"ל היה נוהג לעשות כן ואף הורה לתלמידיו לעשות כן. וראה עוד בשו"ת רבבות אפרים ח"ג סי' סא.

המנהג שפונים קודם לימין.

אין צורך בהתרת נדרים, ראשית בגלל שאם חשבת שזה חיוב הרי יש כאן נדר בטעות, שנית אינני חושב שכל הנהגה מסוימת בתפילה נחשבת נדר.

אפשר להשלים אחרי שמונה עשרה אבל לעצור מיד כשמתחיל חזרת הש"ץ.

אתה יכול לכתוב איזה כינוי שתחפוץ זה בסדר גמור.

מצאתי תגובה אחת שכתבת, ואכן לא העלתי אותה בזמנו כי היא לא עלתה בקנה אחד עם הדרך שחשבתי לנכון לייעץ לאותו זוג ואין כאן המקום להרחיב.

המשך לשמח אותנו בדבריך הנעימים!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל