שאלה:
בקידושין איתא כיצד מכבדו במותו? אומר הריני כפרת משכבו כל י"ב חודש. ופרש"י שמשפט רשעים בגהינם י"ב חודש, ובכך שאומר זאת על אביו הוא מקיים מצוות כיבוד הורים במותו. וכ"כ בטור ושולחן ערוך. ומוכח מזה שיש מצוות כיבוד הורים אפילו על אב רשע, ואם כן קשה לכאורה על הטור שסובר שאין מצוות כיבוד הורים ברשע. מה יאמר על זה הטור?
תשובה:
עונשי גיהנום זה לא רק למי שבהגדרה הוא אדם רשע… כל אדם צריך כפרה על עוונתיו, ולכן אנחנו אומרים קדיש בשמה הראשונה וכו' הנפטרים זקוקים לנו מאוד לכפרת עוונות, זו נקודה שיש הרבה לשים לב אליה. הרשע שעליו נחלקו אם נוהגת בו מצוה זו הוא באדם שבהגדרתו נחשב רשע כמו מחלל שבת בפרהסיה.
בשורות טובות.
מחילה, אבל כל י"ב חודש צריך לומר הריני כפרת משכבו, ובכלל זה רשע גמור שנידון י"ב חודש. לפי דברי הרב כל התקנה של הריני כפרת משכבו לא נאמרה על רשע גמור, אם כן למה צריך י"ב חודש לומר? הרי רק רשע גמור י"ב חודש נידון. אלא אם כן נאמר שלא חילקו חז"ל בתקנה וזה דוחק
לגבי קדיש שהוא דבר ציבורי וניכר הקפידו שלא יראה שמחזיק אביו לרשע, אבל לגבי זה לא הקפידו, ואין הכוונה רשע של חילול שבת בפרהסיה, אלא שנצרך לכפרת גיהנום מלה ואי אתה יודע מתן שכר ועונש של מצוות ועבירות.
כמה פעמים צריך להגיד? שמעתי שיש דבר אברהם שטוען שפעם אחת ביום מספיק? האם כך
אינני יודע לומר מספר, זה יותר נהוג בדרשה או באיזו אמירה משמעותית.
השאר תגובה