לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

אי-הבנה עם משכיר דירה לשבת

שאלה:

שבוע טוב.
בשבוע שעבר (שבת שאחרי ל"ג בעומר) שכרתי ארבע דירות בצפת עבור ישיבה שאני מנהל, שתי דירות לצוות ולמשפחותיהם, ושתיים גדולות לתלמידים, כל דירה קבע איתי את הסכום לשני הלילות גם יחד, אלא שממחרת השבת אחת הדירות אומר לי פתאום שהוא התכוון שהמחיר הזה הוא לכל לילה בנפרד, ושאני אמור לשלם כפול.
טענתי בפניו שלא כך הבנתי אבל הוא טוען שכך אמר לי. חבל שהשיחות טלפון שהיו בינינו לפני שבת אינן מוקלטות. החלטנו יחד שנכתוב כאן את השאלה ומה שהרב יחליט כך נעשה.
תודה רבה ושבוע טוב.

תשובה:

שלום וברכה,

על השוכר לשלם לפי המחיר הנהוג לשלם באותו מקום, ויש לבדוק דירות אחרות זהות לדירה זו ולפי זה יש לקבוע את תשלום השכירות.

בהצלחה.

מקורות:

בשו"ע חו"מ סימן שלב סעיף א מבואר שאם היה אי הבנה בקציצה של השכר לפועלים, הרי הקציצה בטילה ומשלם לפי המחיר בשוק. ולכן במקרה הנ"ל שיש אי הבנה בין הצדדים משלמים לפי המחיר של שכירות דירת קייט באותו מקום.

ביאור האחרונים לחיובו של השוכר

בשו"ע חו"מ סימן שסג סעיף י וז"ל: יש אומרים שזה שאמרנו בחצר העשויה לשכר חייב להעלות לו שכר, אפילו שכרו מראובן ונתן לו השכר, ונמצאת שאינו שלו אלא של שמעון, צריך ליתן לשמעון שכרו. ואפילו שכרו מראובן בפחות מכדי דמיו, צריך ליתן לשמעון כל השכר הראוי ליתן לו. מבואר שאם שכר ע"ד לשלם מחיר נמוך ואח"כ התברר שהדירה שייכת לאדם אחר, חייב לשלם את מלוא השכירות ואינו יכול לומר דעתי הייתה לשלם פחות.

וקשה שבגמרא ב"ק דף קיב ע"א מבואר שאם הניח האב לבניו פרה וטבחו היורשים את הפרה ואכלוה, והתברר ששאולה והרי היא של אדם אחר, חייבים לשלם דמי בשר בזול, ולא את מלוא המחיר, כיון שאם היו יודעים שאינה שלהם לא היו טובחים, והקשה בקצות שם ס"ק ז מ"ש משכירות שאם לא ידע שמשלם את מלוא דמי השכירות.

תירצו האולם המשפט ובקהילות יעקב ב"ק סימן יח שביורשים ששחטו פרה שהייתה בבית אביהם נחשב לאונס גמור, כיון שהייתה הפרה ברשות האב לא אמורים לדעת שהפרה מושאלת ושייכת לאחרים. אבל בבית לא היה למשכיר חזקה בבית, אלא הראה את הבית לשוכר והשכיר לו, והיה לו לחשוש אולי הבית אינו שלו, וממילא אין השוכר אנוס ולכן חייב השוכר לשלם את כל מחיר השכירות. לפ"ז במקרה הנ"ל שהיה אי הבנה בין הצדדים, לא נחשב השוכר לאונס גמור, ולא יכול להפטר בטענה שרצה רק במחיר זול.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל