לתרומות לחץ כאן

כיבוי אש מהגז ביום טוב / שימוש בכיריים החדשות ביום טוב

שאלה:

שלום,
רציתי לדעת לגבי בישול ביום טוב. כידוע מותר לבשל מאש לאש אך הבעיה היא בכיבוי. קראתי בשש"כ שהוא לא מתיר לכתחילה לכבות ע"י חימום סיר עם מים שיגלשו. רציתי אז לדעת מהי הדרך המומלצת. סגירת בלון הגז? שימוש בשעון גז (חגז)? משהו אחר?

תשובה:

שימוש בחגז הוא המומלץ ביותר.

באופן כללי לגבי הכיוריים החדשות של שהנים האחרונות יש נדון מצד השסתום בטיחות שקיים בהם, רבים אוסרים את השימוש בכיריים כאלו ביום טוב, שכן האש גורמת שם לסגירת מעגל חשמלי הדוחף את השסתום מה שגורם לגז לצאת ולהמשיך לבעור, כך שמה שאין חיבור לחשמל אינו משום שאין שם פעילות חשמלית אלא משום שאתה מייצר את הפעילות החשמלית בעצמך. וכן דעת הגרי"ש אלישיב להחמיר בענין כמובא בשבות יצחק חלק יא סי' יג.

אכן יש שהקילו בענין זה, משום שלדעת הפעילות החשמלית קיימת כל הזמן, אלא שבזמן שהאש דולקת עוצמתה רבה יותר ולכן השסתום נפתח, וכיון שבסגירת מעגל חשמלי אין איסור הבערה [שהוא בלאו הכי מותר ביום טוב] אלא חשש איסור בונה לפי דעת החזון איש [סי' נ ס"ק ט] כאן לא שייך חשש זה כיון שיש זרם כל הזמן, וראה בזה בהרחבה בקובץ המעין שנה נב מאמר מקיף. לכן לכתחילה כדאי מאוד להחמיר בענין זה ולחשוש לדעת האוסרים, אולם המיקל בענין זה יש לו על מי לסמוך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל