לתרומות לחץ כאן

השתוקק לאכילת תמר במהלך ברכת מעין שלוש

שאלה:

שלום לכבוד תורתכם

אכלתי כמה קרקרים עם גביע גיל ושבעתי,
התחלתי לברך את השם על המזון והשלמתי את הברכה הראשונה מבין השלוש, הברכה מן הכתוב על "אפשרויותיה" העלתה בי השתוקקות לפרי עץ כקינוח, לתמר מג'הול טעים שיש בהשגתי.

במקרה שלי השלמתי את שלושת הברכות כי היה בי הספק האם ראוי לעצור ולבטל את הברכה הראשונה מתוך השלוש, בכדי לכלול תמר לאחר אכילתו,
מצד שני זה מרגיש לי שאם אוכל תמר מיד זה מרבה ברכות שלא לצורך.

לדעת תורה כיצד נכון לנהוג במצב כזה?

תודה רבה!

תשובה:

לא הבנתי את השאלה, הרי אי אפשר להפסיק באמצע, יהיה כאן הזכרת שם ה' לבטלה! התחלת כבר לברך עם שם ה'. יש לסיים ואז אפשר לברך בורא פרי העץ ולאכול את התמרים, וזה לא ברכה שאינה צריכה כי לא חשבת על זה קודם.

ברכה והצלחה.

מקורות:

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה לכם על המענה המהיר.

    ראיתי באתר תשובה שניתנה לאדם שעבר ליד בית כנסת ונכנס למנחה ואז נזכר במהלך שמונה עשרה שכבר התפלל והנכון היה שהפסיק באמצע.

    הסתפקתי מכאן שבגלל שכל סדרת הברכות בתפילת ש"ע היא כאחת, והיתה לי הבנה שגויה שגם מעין שלוש היא כאחת (לתחום ההשתוקקות לפרי) ולכן יותר ראוי לומר "ברוך שם כבוד…" על הראשונה במעין שלוש, זאת על מנת להימנע מאפשרות של ריבוי ברכות שלא לצורך בעוד מיד אחרי זה.

    תודה על הסבלנות וההוראה.

  2. לא זו השגיאה שלך, השגיאה אחרת… אחד שנזכר שכבר התפלל אז כל מה שהתפלל עד עכשיו בתפילתו השניה זה לבטלה והזכרת שם שמים לבטלה וכו', וודאי אין לו להוסיף חטא ולהמשיך להתפלל… כאן הברכה שאתה מברך היא מצויינת, אכלת עוגיות ואתה מברך ברכה אחרונה! הנושא של ריבוי ברכות אינו נחשב ברכה לבטלה וכיון שלא היתה אז תוכנית לאכול אי אפשר להפסיק כי ההפסקה הזו יוצרת שזה יהיה הזכרת שם ה' לבטלה כי הברכה נקטעה. אמירת ברוך שם אינה מבטלת איסור ברכה לבטלה, זה רק כעין נסיון לכבד אחרי שכבר חטאתי ואמרתי ברכה לבטלה…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל