לתרומות לחץ כאן

[תגובה לתשובת הרב] בורר בהוצאת גרעין מפרי / מקרר שנפתח באיסור בשבת / מחשב מוקצה בשבת

שאלה:

בורר בהוצאת גרעין מפרי / מקרר שנפתח באיסור בשבת / מחשב מוקצה בשבת
כ״א באייר ה׳תשפ״ב (22/05/2022)
שאלה:
שלום.
1) האם מותר בשבת לפתוח בקבוק יין שהיה אטום ע"י פלסטיק, לקרוע את הפלסטיק שמכסה על הפקק, ואז לפתוח את הפקק עץ שאוטם את פי הבקבוק עם פותחן שצריך לסובב אותו שייכנס אל תוך הפקק עץ, יחורר אותו ואז מושכים אותו החוצה. האם זה מותר בשבת?

2) התכוננתי ללכת לישון בלילה ביום שישי, ועל המיטה היה המחשב נייד שלי. הייתי מוכרח להרים את המחשב ולהניחו על הרצפה. ידוע שזה מוקצה אך מה הייתי יכול לעשות?! רציתי לישון וזה הפריע לי. האם יכולתי כך לעשות במצב הנתון?

3) לפי מה שידוע לי יש דיעה שמתירה הוצאת גלעיני אבוקדו בשבת, שזה כלול בשאר פירות וירקות עם חרצנים שמותר להוציאם. תוכל לאשר זאת?

4) האם אדם שנוגע בדבר מוקצה בשבת כגון ליטוף חתול בשבת (או כל דבר מוקצה אחר) – בטעות, האם זה עד כדי חמור שזה נחשב לחילול שבת?

4) אני התארחתי אצל קרובי משפחתי שאינם שומרי תורה ומצוות, אך אומרים קידוש (אני כמובן עשיתי קידוש לחוד). הם מוציאים אוכל מהמקרר שדולק בו אור(אי אפשר לכבות האור לפני השבת במקרר חדשני זה) – האם מותר לי לאכול מן המאכלים שהם כבר הוציאו ממילא מהמקרר שהאור בו היה דולק?

תשובה:
שלום וברכה

1. מותר, בתנאי שלא קורעים על אותיות או על ציור, אגב, בדרך כלל בתנועה סיבובית ניתן לשוף את הפלסטיק הזה שלם. והכי טוב להוציאו לפני שבת.

2. בודאי זה מוקצה, ולא הייתי מגדיר אותו ככלי שמלאכתו לאיסור אלא כמוקצה מחמת חסרון כיס, היות ואדם חס עליו שלא להשתמש בו אלא לשימושו המיועד לו, וממילא אסור לטללטלו בשבת גם כאשר אתה צריך את המקום שלו.

3. לגבי הוצאת גלעינים מפירות וירקות: לדעת המשנה ברורה [שכא,פד] דינו כמו קילוף ומותר לעשות זאת בסמוך לאכילה האפילו פסולת מאוכל, אולם החזון איש [נד,ה] מחמיר, ככל שניתן [בגרעין בודד כמו של אבוקדו או אפרסק וכדומה], להוציא אוכל מפסולת. כלומר, לשלוף את הפרי מהגרעין ולא להיפך.

4. ראשית יצויין שהבעיה במקררים היום אינה רק האור אלא הרבה חיישני טמפרטורה שפועלים ישירות בכל פתיחה. ולכן צריך התקן שבת ולא מספיק לכבות את האור. ולעצם שאלתך, מותר להוציא את המאכלים מהמקרר למרות שהוא נפתח באיסור, כיון שאין כאן הנאה ישירה ממעשה שבת, פתיחת המקרר היא רק הסרת המנוע [אמנם יש שהחמירו בזה]. אבל כמובן אסור לסגור אותו ובכלל אל תשתמש בו בעצמך. במקרה שנפתח בטעות באיסור, מניחים על הדלת מגבת עבה וכך הדלת כמעט תסגר אבל לא ממש, האור ישאר דלוק והמקרר לא יהיה ממש פתוח לרווחה.

————————————————————————————-
[תגובות]
בקשר לתשובה שנתת לשאלה מספר 2, האם בזה שהעברתי את המחשב למקום אחר כיוון שזה הפריע לי לישון והמחשב מוקצה – האם בכך שהעברתי אותו מהמיטה לריצפה – חיללתי שבת? ובכלל האם נגיעה בדבר מוקצה כגון בחתול או כל דבר מוקצה אחר הוא חילול שבת כמו כל חילול שבת אחר,הבערת אש וכו ?

בתגובה לשאלה מספר 4, האם מותר או אסור לי לאכול אוכל שהוצא מהמקרר שדולק בו אור וחיישנים, שהוצאו מהמקרר ע"י בני משפחה שאינם שומרי שבת?

תשובה:

טלטול מוקצה אכן אסור בשבת.

הסברתי כבר בתגובות שמותר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל