לתרומות לחץ כאן

קריאת זוהר בגירסה לסגולה

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א

באתי לשאול לכבוד החכמים כאן על ענין קריאת סתם של זוהר אף ללא הבנה להיות דבר טוב המועיל למתק דינים ולתועלת כללי. ראיתי בשיעור של הגאון הרב שלמה עמאר שהמליץ לקרוא הזוהר אף אם לא יבין כלל ויש תועלת עצום בזה, ושכך הרבה עשו והצליחו.

אם לא שמעתי זה מן איש מכובד מאוד כמוהו, לא הייתי לוקח זה לשאלה, שאין כך השביל הרגיל מדורי דורות, אלא ש"ס ופוסקים ואז יש פתח להתחיל בקבלה. מ"מ מחמת חשיבות הדובר באתי לשאול אם כדאי זה לבני אשכנז ואם כן צריך לעשות טבילה רק לקריאה בעלמא? ראיתי ראוי לשאול כיון שאצל בני אשכנז לא נוגעים בזוהר עד שיהיה ראוי וגם בזה לומדים בסתר כאילו הדבר פיקוח נפש ללא ידיעת אף אחד.

דרך אגב הרב הגאון שלמה עמאר בעל מידות טובות באמת, מומלץ לכל באי העולם לצפות בשיעור שלו על ספר מסילת ישרים על ענין ענווה ואני מבטיח שלא תמצא בדור זה שיעור שמלמד האדם להיות בעל מידות טובות כזה. לצערינו יש אף בתוך קדושה ערבוב היצר ויכול להימצא לפעמים אנשים חכמים מאוד אבל ללא מידות הראויה למדרגתם, שיעור כזה יפתח ענין של מי שיראנו.

תודה

תשובה:

שלום וברכה ידידי, ראשית היינו שמחים לשמוע ממצב הבריאות של אשתך שציינת ואנחנו מתפללים, ולעצם שאלתך, יש סגולה בלגרוס זוהר לטהרת הנפש, נכון הדבר שבני אשכנז לא הכירו זאת ולא נהגו בכך, אבל זה קיים. אין לזה קשר עם ההמנעות מלימוד קבלה למי שאינו ראוי, זה לא לימוד אלא קריאה לסגולה, וגם הזוהר אינו בדוקא דברי קבלה, יש שם הרבה נגלה ומדרשים. בכל מקרה אין ספק שלימוד גמרא מתוך הבנה קודם ועדיף על גריסת זוהר מה שנהגו בו יותר מי שאינו מסוגל ויודע ללמוד.

שבת שלום ובשורות טובות.

מקורות:

לענין חשיבות לימוד הזוהר פסקי תשובות הערות סימן קנה הערה 18: בכה"ח סקי"ב בשם כתבי רח"ו (שער הגלגולים סוף הקדמה ט"ז) "גם בענין עסק התורה שהוא אחד מרמ"ח מצות עשה אם לא השלים אותה בפרד"ס התורה כפי אשר יוכל להשיג וכו' חסר מנה אחת של ת"ת שהיא גדולה ושקולה ככל המצוות וצריך שיתגלגל עד שיטרח בד' בחינות של פרד"ס", ובזוה"ק פ' נשא (רע"מ קכ"ד ב) "ובגין דעתידין ישראל למיטעם מאילנא דחיי דאיהו האי ספר הזוהר יסקון ביה מן גלותא ברחמי" וכו', ובליקוטי מהרי"ח סדר קביעת עיתים לתורה "טוב לגרוס ספר הזוהר ותיקונים ורעיא מהימנא וכדו' גם שלא יבין אותם", והוא מהחיד"א זי"ע במורה באצבע סי' ב' אות מ"ד דלימוד זוהר מרומם על כל לימוד הגם דלא ידע מאי קאמר, ובתשובותיו חיים שאל ח"א סי' ע"ה בשם האר"י ז"ל שאמר לבעל תשובה ללמוד ה' דפים בזוה"ק בכל יום הגם שלא יבין. ועפ"י סיכומם של דברים אלו בין נבין את תקנתו הקדושה של האר"י ז"ל ללמוד סדר 'חק לישראל' בכל יום ויום הכולל תנ"ך גמ' משניות מוסר וזוהר, ובזה נהגו יראי ה' די בכל אתר ואתר להשלים נפשם בכל חלקי התורה. וע"ע סי' קל"ב אות י"ד דענין גדול יש ללמוד חק לישראל עם תפילין דר"ת. ועוד יש לציין מש"כ בהנהגות האדם (לבעל הנועם אלימלך זי"ע) אות ה' "ויבין האדם אם זיכך נשמתו כאשר אין יצה"ר מסיתו לשטות והבלים כאשר בתחילה, ואז יוכל ללמוד באימה במעט איזה כתבים מהאר"י זלל"ה באימה ויראה ופחד ה' והש"י יזכהו אם יזכך מחשבתו בקדושה באמת ותמים שיפתח לו שערי החכמה בכתבי האר"י זלה"ה אשר לא כן כל זמן שמלובש בתאוות גופניות בהבלי הזמן שהלימוד קשה לו מאד ח"ו".

אמנם יש ללמוד אותו בטהרה כראוי, וראה דבריו של המאור ושמש ויקרא פרשת אמור: ואם הוא לומד או מתפלל ואינו נזהר בטבילה זו – אי אפשר בשום אופן להגיע לגופי תורה ומצות. ואם הוא לומד ספרי קבלה והוא בלתי טהור – יוכל לבוא חלילה על ידי זה לידי אפיקורסות.  ובזמנים הקודמים שהיה דבר ה' יקר בימים ההם ולא היו יודעים מיראת הרוממות כלל, זאת היה מחמת שהיו לומדים תורה ולא נזהרו בטבילה זו. והכת שבתי – צבי ימח שמם שהיו אז בימים ההם, ומזה נעשו אפיקורסים – שלמדו ספרי קבלה בטומאת הגוף. והיה העולם שמם עד שבאו שני המאורות הגדולים לעולם, הבעל שם טוב הקדוש, ואדמו"ר הרב רבינו אלימלך נשמתם בגנזי מרומים, והם פתחו שער לה' צדיקים יבואו בו, שלא יהרהר אדם שום הרהור תורה עד שיטבול עצמו לקריו, שחכמי הגמרא לא בטלוהו אלא מפני שאין רוב הציבור יכולין לעמוד בה, אבל אותן האנשים הרוצים להשיג גופי התורה ומצות – צריכין להיות נזהר מאד בטבילה זו. ועוד זאת אנו למידין מסמיכת הכתובים והודעתם לבניך ולבני בניך וסמיך ליה יום אשר עמדת וגו', שזאת גם כן בלתי אפשר – ללמוד לתלמידים ולהכניס בלבם יראת ה', אם אינו נזהר בטבילה זו.  הכלל העולה מזה, מי שהוא לומד פשטות התורה בלתי טהור – אזי אינו יכול להשיג בשום אופן מה היא יראה. ומי שהוא לומד ספרי קבלה ואינו זהיר בטבילה זו – יוכל לבוא חלילה לידי אפיקורסות, והוא מטמא נפשות ישראל הנגררים אחריהם. אבל אם האדם מקדש ומטהר עצמו מקטנותו, וכל ימיו הוא לומד על טהרת הקודש – הוא משיג יראת הרוממות, והוא יכול לקרב את נשמות ישראל להבורא ברוך הוא, ולהכניסם בגופי התורה ומצות ויראת שמים, ואור קדושתו מופיע על תלמידיו ותלמידי תלמידיו ההולכים בעקבותיו עד סוף כל הדורות. ועינינו הרואות אשר עדיין זורח בעולם אור קדושות שני המאורות הנ"ל. וזהו פירוש המדרש הנ"ל; הדא הוא דכתיב יראת ה' טהורה עומדת לעד רצה לומר, כשיראת ה' טהורה, רצה לומר שלומד בטהרה שהוא זהיר בטבילת עזרא כנ"ל – היא עומדת לעד. אמר ר' לוי מיראה שנתיירא אהרן מלפני הקדוש ברוך הוא זכה ונתנה לו הפרשה הזו שאינה זזה ממנו ולא מבניו ולא מבני בניו עד סוף כל הדורות פירוש, על ידי שאהרן נהג עצמו בקדושה ובטהרה כל ימיו – השיג פנימיות היראה כל כך, שאור קדושתו מופיע על תלמידיו ותלמידי תלמידיו עד סוף כל הדורות. וזה גם כן פירוש הפסוק אמור אל הכהנים בני אהרן פירוש, שתאמר לעובדי השם שמכונים בשם 'כהן', שיהיו תלמידי אהרן – שגם הם יתנהגו על טהרת הקודש כמו אהרן, ואז לנפש לא יטמא בעמיו רצה לומר, שלא יטמא שום נפש מישראל המתקרבת אליו, ואדרבה שיקרב נשמות ישראל להבורא יתברך, ואור קדושתו יופיע עד סוף כל הדורות כנ"ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל