לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

לחלץ את המורכב

להצטרפות לאלפי המנויים ולקבל את העלון חנם, לשלוח הערות או תגובות, נא ליצור קשר עם הרב יהושע אלט בכתובת [email protected]. העלון מתפרסם בשש יבשות וביותר מארבעים מדינות ברחבי תבל.

כדי לרכוש אחד מהספרים (באנגלית) של המחבר (עותק או ספר אלקטרוני) ולקבל אותו במשלוח עד דלת ביתך, אנא שלח דוא"ל לכתובת [email protected]  או בקר בכתובת https://amzn.to/3eyh5xP.

המחבר מרשה ומעודד לכל מי שרוצה להעתיק ולהפיץ את העלון לזכות את הרבים.

ר' אלט זכה ללמוד תחת הרה"ג מרדכי פרידלענדער זצ"ל והוסמך לרבנות על ידי הרה"ג זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל. ר' אלט הוציא שלשה ספרים במגוון נושאים בעניעי יהדות ומחשבת ישראל. כתביו מופיעים באנגלית, אידיש, עברית, גרמנית וצרפתית.

לחלץ את המורכב

 

הגמרא (שבת מט:) מספרת לנו ש-39 המלאכות הדרושות לבניית המשכן הן אלו האסורות בשבת. מעידה על כך הצירוף של איסור מלאכה בשבת עם הסעיף הנוגע לבניית המשכן.

 

הבעל הטורים (שמות לה:א) מציין שאם סופרים את המילים מתחילת פרשת ויקהל הדנה בשבת, ועד למילה "השבת" (שמות לה:ג), מגיעים ל-39! בנוסף, מכיוון שהמילה "לעשת" מאויתת ללא ו, היא מאייתת ל (גימטריה של 30), תשע (9). כלומר 30 ו-9 שהם 39, ברמז ל-39 המלאכות. זה מה שאנחנו לא יכולים לעשות בשבת אבל יכולים לעשות (לעשת) בששת ימי השבוע (לאות ו שחסרה במילה לעשת יש גימטריה 6).

בעיקרו של דבר, 39 המלאכות הן 39 קללות (שומר אמונים, דרוש הבטחון, פרק ב). ה-39 מחולקים לארבעה חלקים החל ב"סידורא דפת", הפעולות המהוות את סדר הכנת לחם הפנים (שבת עד:). כל כך הרבה מאמץ כדי לאכול לחם מקורו בקללה שגרם אדם הראשון כמו שכתוב "בזעת אפיך תאכל לחם" (בראשית ג:יט).

אם מחשבים את הקללות שעלו בגלל חטאו של אדם כולל אלו של הנחש, אדם, חוה והאדמה, נגיע למספר 39! למעשה, לט (גימטריה 39) פירושה קללה כמו בתרגום אונקלוס על ארור שהוא ליט (ראה דברים כז:טו). בשבתות אנחנו לא מבצעים את 39 אלה מכיוון שזה ברכה, ההיפך מקללה, כמו שאומרים "ויברך אלה-ים את יום השביעי", ה' בירך את היום השביעי (בראשית ב:ג).

 

חטאו של אדם התרחש לפני השבת. עם זאת, השבת לא הושפעה מהחטא שכן האור שזרח ("אור הגנוז") לפני חטאו נמשך עד לאחר השבת (בראשית רבה יא:ב). אז בשבת אנחנו לא מבצעים את 39 המלאכות – הקללות, כי זה יום של ברכה!

עקב חטאו של אדם, שגרם ל-39 המלאכות, התערבבו טוב ורע (נפש החיים א:ו). דרך 39 המלאכות, אנו מעלים את הניצוצות שהתערבבו ברוע. שבת, לעומת זאת, היא מעין עולם הבא (ברכות נז:) – יום שהוא מעל ומעבר. זה כמו אדם לפני החטא, מה שמתגלה על ידי העבודה ביום חול מתגלה לנו בשבת על ידי שאנחנו לא מבצעים את 39 המלאכות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *