שאלה:
אכל מזונות ושתה יין – בברכת מעין ג' הזכיר על המחיה ועל הגפן ובחתימה שכח והזכיר רק גפן האם חוזר? אודה למקורות
תשובה:
הכל הוא שהכל הולך אחר החתימה, ואם היא היתה כהוגן יצא ידי חובה גם אם הפתיחה אינה כהוגן, ואם היתה שלא כהוגן לא יצא גם אם הפתיחה כהוגן.
מקורות:
ראה שו"ע סי' נט ומשנה ברורה שם ס"ק ד וביאור הלכה שם, וראה פסקי תשובות סי' רח אות יט, יצויין כי במקרה ההפוך, שחתם בעל המחייה בלי הגפן, יצא, כמבואר שם בסעי' יז שיין מיזן זיין.
שלום
תודה על התשובה הזריזה
הבעיה היא שהפסקי תשובות שם באות יט חלק ב כותב שמספיק שיזכיר באמצע אפ' לא הזכיר בחתימה
אכן הוא מחדש שם חידוש לדינא, שאם אכל דבר אחד ולא חתם כהוגן הברכה בטלה כיון שהעיקר בחתימה, אבל אם לגבי היין החתימה טובה, ואת המזונות הזכיר בתחילה, די בכך, תודה על התיקון.
השאר תגובה