לתרומות לחץ כאן

לשון הרע לתועלת / סקוצ' לוילון בשבת

שאלה:

שלום כבוד הרב,

רציתי לשאול 2 שאלות בנושאים שונים:
1. קניתי מדרסים לפני מספר שנים. השרות שקיבלתי היה נורא והיחס היה מאד מזלזל. המדרסים לא היו טובים ונאלצתי לפנות למקום אחר כדי שיסדרו לי אותם ובסופו של דבר זרקתי אותם. היתה לי עוגמת נפש גדולה. מדובר בחנות שהיא חלק מרשת גדולה ומסודרת. הבוקר התקשרו אלי מהחנות הראשית ועשו מן סקר לשאול אם הייתי מרוצה. לצערי לא חשבתי ואמרתי מיד שהיה נורא. זרקתי את הכסף ושהשרות היה מתחת לכל ביקורת. עכשיו אני מרגישה עם זה ממש רע. מצד אחד: זה לתועלת. אדם כזה לא אמור לשרת לקוחות. מצד שני פגעתי לו בפרנסה.
אינני יודעת בכלל את שמו ולא את פרטיו. יש לי נקיפות מצפון גדולות. מה לעשות? להתקשר ולהגיד שהגזמתי והוא כן היה בסדר יהיה שקר…
2. השאלה השניה מתחום אחר:
עזרת הנשים אצלינו בבית הכנסת מופרדת ע"י מחיצה של חלון חד צדדי. גברים לא יכולים לראות כלום והנשים רואים הכל. הגבאי שם ליתר בטחון בד תחרה שקוף המכסה את החלונות. הגבאי אמר שיש זויות שאולי קצת כן ניתן לראות את המתפללות אבל באופן כללי לא ניתן כלל וכלל. אני יכולה להעיד שמתפללים מניחים תפילין במרחק סנטימטר ממני ולא רואים אותי. בשבילם החלון הוא מראה והם רואים השתקפות של עצמם.
יש כמה מתפללות שמפריע להם שאין מחיצה אטומה לגמרי ויש אחרות שמתלהבות מזה מאד כי אנחנו כאילו בתוך הבית כנסת ממש. נגשו אלי 2 מתפללות וביקשו שנשים לשבת הקרובה ביטנה על התחרה. אחרות כאמור מתנגדות. הרוצות והמתנגדות מתפללות במנייני שחרית שונים. חשבתי לקנות בד + סקוטצ ולהדביק לפני הנץ בשבת עבור אלה שרוצות ואחכ כשתגמר התפילה לפתוח את הסקוטצ' ולהוריד את הבטנה עבוא אלה שמתנגדות. השאלה אם מותר לעשות זאת בשבת? להדביק בסקוטצ' בשבת ואחכ לפתוח אותו. אינני יכולה לפני שבת כי אולי המתפללות של ערבית מתנגדות לזה.

תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה

1. אם אתה בטוחה שאכן היחס היה ראוי לכל גינוי וזה לא היה בטווח המתאים לטעות שעלולה לקרות, אז כנראה אכן יש בזה תועלת.

2. מותר בשבת להדביק את הוילון בסקוצ'. [אמת כי הרצון שלהן בוילון תמוה בעיני].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל