שאלה:
האם מותר ליהודי לרפא גוי בשבת? (כשכרוך בחילול שבת כמובן)
תודה רבה,
חיים.
תשובה:
שלום וברכה
ברור שאין לחלל שבת עבור גוי. הדרך היחידה להתיר זאת הוא רק באופן שיש חשש שעל ידי שאתה לא מחלל שבת יבואו לידי איבה, מה שעשוי לגרום שכאשר יהודי יזדקק לעזרת גוי הוא לא יקבל סיוע. זה בדרך כלל אמור לגבי רופא שנדרש להגיש עזרה והוא רואה שמדובר בגוי, שודאי אינו יכול להמנע מהטיפול, כי אז יוודע בעולם שרופא יהודי אינו מטפל בגוי וזה יביא לאיבה ולסיכון חיי יהודים, אבל כאשר לא קיימת סברא זו, נניח גם אתה יכולת להשתמט ולא להזמין עזרה, אזי מחוייב היית להמנע מכך.
מקורות:
ראה שולחן ערוך סי’ של סעיף ב, וראה שולחן ערוך יו”ד סי’ קנח וחושן משפט סי’ תכ”ה, ובמשנה ברורה סי’ ש”ל ס”ק ח’ על אופן הנהגתו של רופא הנדרש לעשות פעולה כזו, והחילוקים שיש בזה בין מלאכה דאורייתא למלאכה דרבנן המותרת במקרה שלו כדי שלא יבואו לידי איבה. וע”ע שמירת שבת כהלכתה פרק מ סעיף יז.
ההיתר של חשש איבה מאוד דחוק,הסיכוי לפיקוח נפש קצת רחוק.
הרב עובדיה יוסף זצוקל מביא באחת מתשובותיו חידוש גדול,שמה שרופא יהודי מחלל שבת לריפוי גוי הוא למעשה מלאכה שאינה צריכה לגופא,זה חידוש גדול אבל כך מביא
צד תמוה, ואני גם בטוח שהוא מביא זאת כצירוף לטעם של איבה כי אחרת מה זו סיבה להיתר? וכי דרבנן מותר לעבור?
השאר תגובה