לתרומות לחץ כאן

כרטיס כפול למירון – מותר?

שאלה:

כידוע שבשנה זו מוכרים כרטיסים לנסיעה למירון וזמן השהות מוגבלת ל4 שעות. אני מעוניין להיות במירון יותר מ4 שעות האם מותר לי לרכוש שני כרטיסים ובכך להרוויח זמן כפול במירון. אך מצד שני הכרטיסים מוגבלים וברכישת שני כרטיסים לעצמי אני מפסיד אנשים אחרים שלא יכולים לעלות למירון – האם מותר ומדוע?

תשובה:

שלום וברכה,

מאחר וכמות הכרטיסים מוגבלת, אסור לרכוש כרטיס כפול ובכך להפסיד לאחרים שלא יוכלו להגיע למירון. 

בהצלחה.

מקורות:

בגמרא סנהדרין (לב, ב) תניא "צדק צדק תרדוף" – אחד לדין ואחד לפשרה. כיצד שתי ספינות עוברות בנהר ופגעו זה בזה, אם עוברות שתיהן – שתיהן טובעות, בזה אחר זה – שתיהן עוברות. וכן שני גמלים שהיו עולים במעלות בית חורון ופגעו זה בזה, אם עלו שניהן – שניהן נופלין, בזה אחר זה – שניהן עולין. הא כיצד טעונה ושאינה טעונה – תידחה שאינה טעונה מפני טעונה. קרובה ושאינה קרובה – תידחה קרובה מפני שאינה קרובה. היו שתיהן קרובות, שתיהן רחוקות – הטל פשרה ביניהן, ומעלות שכר זו לזו. 

וכתב המאירי "יש דברים שאין מדת הדין שולטת בהם ואתה צריך לחזר בהם אחר מה שראוי יותר ולהכריע את האחד למה שאין מדת הדין מחייבתו, דרך פשרה ומדה מעולה. והוא שאמרו כתוב אחד אומר בצדק תשפוט עמיתך וכתוב אחד אומר צדק צדק תרדף – כאן לדין כאן לפשרה" 

מכאן מוכיחים הפוסקים שיש לנהוג לפי היושר והראוי, וברור שאם אחד קונה כרטיס כפול ואחר נמנע מלרכוש כרטיס אינו הגון וישר.

וראיה נוספת מצאנו בתופס לבעל חוב במקום שחב לאחרים לא קנה (שו"ע חו"מ סימן קה), משום שהממון של החייב צריך להתחלק בשווה בין כל בעלי החובות, ואסור לאחד לקדום ולחטוף עבור חברו. ומכאן יש ללמוד שכל דבר שכולם שווים בו צריך להתחלק בשווה בין כולם, ואסור לאחד לקחת כפול לעצמו ולמנוע את הזכות מחברו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל