שאלה:
שלום הרב,
בעניין סימן קעח שינוי מקום
מה הסברא שמרן השו"ע באכל פת אם יצא בחוץ חשיב שינוי מקום אבל השארת חברים(סעיף ב') כן מועיל לי שלא יהווה סילוק, מה הסברא לחלק?
2.מדין מה ראייה(ראיית מקום אכילתי) מקשרת אותי ולא מהווה שינוי מקום אעפ"י שיצאתי משם?
תודה!
תשובה:
שלום וברכה
1. יש שני סוגי "נקודת אחיזה במקום הקודם" שדיברו בהם הפוסקים, יש נקודת אחיזה הלכתית, מה שאכלתי פת ואני מחוייב לחזור לשם, ויש נקודת אחיזה מציאותית, כמו הניח מקצת חברים שאנחנו עדיין יחד ועדיין באמצע. סבר השו"ע שנקודת אחיזה הלכתית אינה מספקת, בפועל שינה מקומו והפסיק, ואילו נקידת אחיזה מציאותית, שהוא באמת באמצע עם החברים, זה מועיל.
2. שינוי מקום מצריך הגדרה, כמה אני אלך ויחשב ששיניתי מקומי? ארבע אמות? מאחורי מחיצה? אחד הגדרים הוא רואה את מקומו הראשון, כל עוד אני רואה זה עדיין אותו מקום.
ומה הדין אם עושים תזכורת ע"י שעון מעורר?
תודה!
הנושא כאן אינו שכחה וממילא מועיל תזכורת.
תודה!
אבל אם הנידון זה מה שממחיש קשר ישיר לסעודה אזי בשלמא חבר אבל היאך תזכורת מבטאת קשר לסעודה?(כי כמו שלמרן לא מועיל פת אזי מדין מה יועיל תזכורת)?
2.האם גם בהשארת חבר בעינן ימי שיצא אכל לפחות כזית או כלשהו?
תודה!
לא הבנתי, הרי אמרתי שתזכורת לא מועילה.
דוקא כזית, אחרת זה כמו אכילת פירות שנחלקו בזה אחרונים.
מחילה, פשוט בתגובה לעיל כתוב שכן מועיל- "…וממילא מועיל תזכורת"
אני עכשיו רואה, תיבת "לא" הקריטית נשמטה בהקלדה…
השאר תגובה