לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

חולה אלצהיימר – האם רשאי להתפלל?

שאלה:

שלום רב
מה דינו של חולה בתחלית אלצהיימר שמערב בין דברים וקרוב לודאי שלא יתפלל את כל השמו"ע כראוי [יוסיף מילים שאינם קשורות ויתכן שיחזור על ברכה ושם השם כמה פעמים] האם מותר לו להתפלל או שאולי דינו כשיכור שאסור לו להתפלל.

תשובה:

שלום וברכה

אני חושב שאינו דומה לשיכור. שיכור כבר עתה כשהוא מתחיל, ללא קשר עם הבילבול, אין דעתו מיושבת עליו וזה בזיון לתפילה שהוא יתפלל, גם אם לא יתבלבל בפועל. כאן מדובר באדם שכרגע הוא בסדר, רק מחמת מחלתו הוא עלול פתאום באמצע להתבלבל, כרגע הוא ראוי לתפילה ואם יתבלבל הרי זה אונס, לכן נראה שכן יתפלל. זאת מלבד העובדה שזו שעת הדחק גדולה, איך אפשר לומר ליהודי שלא להתפלל? יש לנסות למצוא עצות איך פחות מתבלבלים, מתוך סידור עם אצבע, אולי ליד אדם שיזכיר לו וכו'.

בשורות טובות.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום רב חילוק נכון, אולם בודאי שיש מצב שטירוף הדעת אוסר להתפלל כפי שמובא בגמרא על החוזר מהדרך שלא יתפלל שלושה ימים וכן כתב בשו"ת רש"י סימן צ', שדימה חולה לשתוי ולבא מן הדרך. ואולי עדיין אפשר לחלק כדבריכם בין אדם שכבר עתה אין דעתו מיושבת לבין אדם שידוע שיגיע למצב זה, ועדיין מניין לנו להתיר לו לבא לידי ברכה לבטלה והזכרת שם שמים לשווא.

  2. אני מניח שלא ודאי יבוא לידי כך, לפעמים כן ולפעמים לא, אז נאסור עליו תמיד את התפילה? לא נשמע. מה גם שזה באופן ודאי לפי דעתי יגרום לו לדכדוך ואולי דרדור במצבו המנטלי והנפשי.

  3. שלום וברכה
    ומה יהיה הדין לחולה כזה שלא זוכר אם התפלל או לא, האם חייב לחזור ולהתפלל בתורת נדבה?
    או שפטור מלחזור שמא גם בתפילה הבאה זה יקרה לו שהוא שוכח
    ונמצא שמקיים את דברי הגמרא ברכות (דף כא)ולואי ואדם יתפלל כל היום כולו.
    מה דינו של חולה זה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל