לתרומות לחץ כאן

יעלה ויבוא בערבית בפלג המנחה בראש חודש

שאלה:

שלום לרב/נים.
רציתי לדעת אדם המתפלל בפלג המנחה, ערבית בכניסה של יום ראש חודש האם אומר יעלה ויבוא או שעדין לא נחשב שזה ראש חודש ? ולחילופין אדם המתפלל ערבית בפלג המנחה בסיומו של ראש חודש, האם יאמר יעלה ויבוא כי עדין זה ראש חודש ועדין לא הסתיים ?

תשובה:

שלום רב.

כיון ותפילה זו שייכת ללילה אומרים בה יעלה ויבוא גם כשמתפללים מבעוד יום [וכן להיפך כמובן לא יאמרו יעלה ויבוא].

מקורות:

שער הציון למשנה ברורה סי’ תרצג ס”ק ז, ומקור הדברים במהרי”ל הל’ פורים לענין הזכרת על הניסים בערבית של לילה ראשון של חנוכה. אולם, בשו”ת ארץ צבי סי’ כה נראה שחולק וסובר שבאופן זה אין אומרים יעלה ויבוא אך מנהג העולם בזה כמשנה ברורה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לענ"ד זה לא אותן דבר, כיון שאמירת יעלה ויבא זה חלק מהתפילה שאומרים בר"ח לכן גם התפללו ערבית מבעו"י צריכים לומר יעלה ויבא וכן לגבי אמירת על הנסים,אבל אמירת קדיש בשל חיוב פרטי זה אינו חלק מהתפילה וחיובו אינו חלק מהתפילה ואין חיובו מתחיל אלא מהלילה בתפילת ערבית ודוגמא לכך בדין ספירת העומר שזמנה לכתחילה מצאת הכוכבים או הנוהגים להתפלל פלג וסופרים בזמן שהוא ביה"ש ועל פנים לא לפני השקיעה וכדעת השו"ע סי' תפט ס"ב שהמדקקין אינם סופרים עד צה"כ וגם כאן נוהגים לספור אחרי תפילת י"ח בערבית כל ציבור לפי מנהגו(אחרי קדיש תתקבל או אחרי ברכו שלפני עלינו לשבח או אחרי עלינו לשבח) משום שספירת העומר היא עניין בפני עצמו ואינה חלק מהתפילה.אבל אני מעלה סברא זו רק כדי לברר יותר איך באמת רצוי ונכון לנהוג אם בעל חיוב מתפלל ערבית מוקדמת.
    בברכה רבה

  2. בעיני הסברא היא הפוכה, ברור שהקדיש הוא חלק מהתפילה ולא משהו נפרד, ואין כל דמיון לספירת העומר שהיא אכן מצוה בפני עצמה שאינה קשורה כלל לתפילה. כמו כן, אדרבה ספירת העומר במדיה מסויימת קצת מזכירה את יעלה ויבוא, הרעיון בספירה הוא שסופרים את היום ואיך ניתן לסופרו טרם שבא… וגם לגבי יעלה ויבוא מה עוזר שהתפללת ערבית אבל עדיין לא ראש חודש… אבל בכל מקרה כך נפסק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *