לתרומות לחץ כאן

מגש פיירקס לשימוש בשרי וחלבי

שאלה:

בהודעות ששלחתי בעבר על קושי בשמירה על 2 הטוסטרי אובנים שבבית, שאימי לעיתים קרובות מחליפה בין המגשים, בשל גילה המבוגר, והיא לא זוכרת. ואני לא נמצא כל פעם לידה לשמור מפני זה.

אז אחותי הציעה לי לקחת מגש פירקס שהוא למעשה סוג של זכוכית, וזכוכית לא תופס בשר וחלב. ואז אם אימי תשים אותו בשני הטוסטרים, אז אין מה להכשיר אותו.

בשביל להיות בטוח אני שואל גם כאן, אם אשתמש במגש הפירקס בטוסטר החלבי, ואימי תשים אותו גם בטוסטר הבשרי (שאגב גם בו אימי כבר שמה מאכל חלבי) אז אין מה להכשיר אותו. נכון? כלומר אם הוא הוכנס בטעות לטוסטר הבשרי, די בשטיפתו ואז אפשר יהיה להשתמש בו בטוסטר החלבי. נכון? את זה אני רוצה לעשות מכיוון שגם את המגש החלבי היא כבר הכניסה, כמובן בטעות לטוסטר הבשרי, ובמקרה אחר אפילו גם פיצה.

אגב הטוסטר החלבי גדול יותר מהבשרי. חשבתי לנסות להשיג מגש שיהיה רחב מרוחב הפתח של הטוסטר הבשרי ושיוכל להיכנס רק לחלבי. לקחתי סרט מידה, ומדדתי את פתחם של 2 הטוסטרים, וראיתי שרוחב של כ32 סנטימטר יכול להיכנס רק לחלבי. ובכך לא ניתן, להכניס בטעות לבשרי.

אחותי מצאה את מגש הפירקס באחד הארונות. ואם אין איסור לשים אותו ב2 הטוסטרים, אז זה יחסוך את הצורך לנסות להשיג מגש ברוחב שאני אצטרך.

תשובה:

שלום וברכה

מעיקר הדין כלי פיירקס דינם ככל כלי זכוכית שלאשכנזים אסור להשתמש בהם לבשר וחלב בשטיפה לבד ולספרדים מותר, אולם יש שחששו בזה למתכת המעורבת בכלי כדי לחזקו, לכן ראוי להמנע.

מקורות:

ראה שו”ת אור לציון (ח”ג עמוד קכו) שכתב: “ואף כלי זכוכית ששימושם בכלי ראשון על האש כגון כלי פיירקס ודורלקס שעמידים בפני אש מותרים לדעת מרן ללא שום הכשר וכן מבואר בפרמ”ג שם משב”ז ס”ק ל’ ואף שיש שרצו לאוסרם בלא הכשר שחששו שיש בהם תערובת מתכת ומשום כך עמידים בפני האש כבר התברר על ידי מומחים שאין כלים אלו שונים משאר כלי זכוכית וכח עמידתם בפני אש הוא משום שעברו תהליך סינון וזיכוך גדול יותר שהשפיע שלא יפקעו בחום האש ומה גם שנראה שאף אם קיימת תערובת כלשהי של מתכת בכלים אלו אין לנו לאוסרם”. ואח”כ כתב שראוי להגעיל אותם ג’ פעמים לפני כן. (הנידון שם הוא פיירקס שהשתמשו בו לחמץ, אם ניתן להשתמש בו בפסח).

אמנם רבי מרדכי אליהו זצ”ל החמיר בכלים אלו כמו כלי מתכת לחייב הגעלה.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. אצלי זה פירקס על טהרת הזכוכית. כלומר כולו זכוכית. אז במקרה שלי אפשר כן להשתמש בה בשטיפה בלבד.? אני ספרדי.

    המגש נראה בערך ככה. ואין בו, מתכות ברזל. אז האם מגש כזה לספרדי, די בשטיפה במעבר בין טוסטר אובן חלבי לבשרי, או להיפך.?

  2. לא הבנת אותי, לא התכוונתי שיש שילוב מתכת שאתה רואה בעין, אלא עצם הזכוכית הזו הנקראת פיירקס, הסיבה לכך שהיא עמידה בתנור, משום שבתהליך הייצור שלה מוסיפים לזכוכית חלקיקי מתכת, ומכאן השאלה אם יש לה דין של כלי מתכת לענין זה. זה לא משהו שתראה בעין.

  3. זה אומר שיש תערובת מתכת בזכוכית שאינה נראית לעין.?

    אם כך לאשכנזים אסור לעשות שימוש משותף לבשר וחלב בלי קשר לתערובת הברזל ביצור הפירקס.

    ולספרדים מותר לולא אותה תערובת אפשרית של, מתכת. מותר.

    אבל בגלל חשש לתערובת של ברזל בפירקס, ראוי להימנע. אז במקרה הזה עדיף להשיג מגש שיתאים בגודלו רק לטוסטר אובן אחד, לפי מה שאני מבין, אחרי שהבנתי נכון.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל