לתרומות לחץ כאן

הוספת צורת הפתח בשירותים עם מקלחת

שאלה:

לכבוד הרב,

באמבטיה משולב עם שירותים, רוצים להוסיף מחיצה כדי שניתן יהיה ליטול ידיים בכיור ששם.
במצב הנוכחי – מימין לשירותים יש קיר, וגם מאחוריו.
חשבתי להוסיף מחיצה של זכוכית בגובה של 80 ס"מ משמאל לשירותים (שזה למעשה צמוד לכיור) על מנת שנוכל לנטול ידיים שם (לאחר הוספת המחיצה ישאר רק חלק אחד פתוח שזה החזית שמול השירותים – ששם ממול יראו רק קיר ולא כיור.

השאלה שלי האם בצורה כזאת זה יכשיר את המקום לנטול בו ידיים (בין שחרית ואפילו לאחר שמישהו התפנה (ואולי לפני המוציא – אם זה אפשרי)?

אם כן, האם צריך זכוכית חלבית (לא רואים את האדם בצד השני אבל כן רואים שיש דמות שם) או אפשר אפילו זכוכית שקופה?

הנה תמונה מצורפת ( אם אפשר לצפות בזה, אם לא אוכל לצרף בחזרה במייל חוזר) שמה המחיצה שרואים להוסיף צבועה בצבע ירוק והקו הירוק זה הקיר שמימין.
https://drive.google.com/file/d/13idwoTHWC8zVwdchWinC2L4fafA5Qhqf/view?usp=sharing
תודה

תשובה:

כל עוד מול השירותים פתוח זה עדיין אותו חדר ולא די במחיצה, אם יהיה שם גם צורת הפתח זה כבר יעזור.

נפרט את הדינים:

בחדר שיש בו גם מקלחת וגם בית הכסא ויש וילון המסתיר את בית הכסא ניתן להקל בזה בכל וילון אפילו בלי צורת הפתח. ובחדר שיש בו רק בית הכסא ראוי להחמיר לעשות וילון שאינו יכול לנוד ברוח. ולנטילת ידים שחרית ניתן להקל בכל מקרה. ואם עושה גם צורת הפתח יש להקל בזה יותר, גם אין עליו דלת של ממש אלא וילון.

מקורות:

בחדר שיש בו מקלחת דעת רבים מהפוסקים (מנחת יצחק ד,לו יביע אומר ז,כז ועוד) שכיון שיש בו עוד תשמישים ניתן ליטול בו ולכן כשיש וילון לכו”ע יכול להקל בזה, וכן כתב בהליכות שלמה פרק כ’ הערה ל”ז. ובבית הכסא, לכאורה לדעת המשנה ברורה בסי’ שט”ו סק”ט שמחיצה שנדה ברוח אף במקום שיש מחיצות המגינות כעת על הרוח אין לה שם מחיצה גם כאן יהיה הדין כן, אך החזו”א נב,יד חולק על דברי המ”ב בזה ודעתו שכל שכעת אינה נדה ברוח שמיה מחיצה ולכן לדבריו מותר לעשות וילון גם אם הוא נד ברוח.

ולנטילת ידים שחרית ניתן להקל בכל מקרה, ובאגרות משה אבן העזר א,קיד כ’ שגם לתפילה ניתן להקל בזה אם אין לו מקום אחר.

 וכשיש שם צורת הפתח ניכרת, אין כל בעיה, ראה שו”ת ויען יוסף או”ח סי’ רא, על פי דברי החכמת שלמה או”ח סי’ שסג ושאר אחרונים שם.

מקורות:

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. לכבוד הרב,
    אם הדין "אם יש וילון המסתיר את בית הכסא ניתן להקל בזה בכל וילון אפילו בלי צורת הפתח" אז מה הסיבה שבמקרה הזה זה לא טוב אם המחיצה מסתירה למעשה את השירותים (ורק מול השירותים זה נשאר פתוח)?

    בכל מקרה, ביחד למה שתיארתי, מהי צורת הפתח בדיוק – כלומר מה בדיוק יש להוסיף בנוסף למה שתיארתי שרציתי להוסיף על מנת שזה ייחשב כצורת הפתח?

    תודה

  2. אם הקנה מצד ימין הוא קיר והקנה מצד שמאל הוא לוח זכוכית (בגובה של לפחות 80 ס"מ) ומעל אני סוגר בזכוכית או כל חומר אחר (מעל הכוונה מהצד השמאלי יהיה לוח שמגיע עד הקיר שבצד ימין – כך שייוצר תא שנשאר פתוח רק ממול), האם זה נקרא צורת הפתח?
    תודה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל