לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

מרפסת של שכנים מתחת חדר שינה – היזק שמיעה

שאלה:

בס"ד
שלום רב! לרבנים החשובים ברצוני לשאול שאלה
השכן שלי בקומה מתחתי בנה מרפסת סוכה 20 מ"ר מתחת לחלון של חדר שינה של הורים זה קרה לפני 6:30 שנים אנחנו התנגדנו בכל תוקף שהרי לא יתכן מרפסת מתחת לחלון מהפן הצניעותי האישי שכן כל השיחות האישיות שלי נעשים בחדר השינה. מה גם שאני רגישה בשינה שלי וכל רעש מפריעה לי מאוד!
השכן בקש בתחנונים שנסכים לו אמר שאין לנו מה לדאוג שכן השימוש בסוכה יהיה רק לסוכות ולא לימות החול לכן המרפסת תיהיה סגורה בכל ימות החול והמפתח יהיה אצלו והשימוש הוא רק לסוכות שכן הוא רוצה סוכה גדולה.
בפועל זה לא קרה בכלל סבלו המון אבל כיוון שהינו בשכנות טובה ובעלי איש של שלום אז רק דברנו וביקשנו וכך סבלו כל הזמן הזה כאשר מידי פעם מעירים. במהלך השנים רצינו ללכת לבית דין אבל כל פעם הוא נתן תחושה אין לכם מה לדאוג, אני יטפל , אני שומע וכו' עכשו הוא מעיז פנים ומתלונן שאנחנו השכנים הבעיתיים שכל הזמן מתלוננים .
כפי שצייתי שכל השיחות האישיות והחשובות נעשים בחדר שינה שלי וכל הזמן אני בחרדה שומעים אותי אלו שבמרפסת ? האם יש משהו עכשו במרפסת ? כל הזמן אני בחשש עד כדי שאני כבר בחרדה ומרגישה חוסר פרטיות בחדר שינה שלי. אני עובדת עד שעות מאוחרות עד 4:00+ מגיעה באפיסת כוחות ורוצה לנוח בחדרי עד 6:00 בערב נכון שזה לא זמן המנוחה המקובל בחוק אבל מבחינתי הוא זמן המנוחה שלי. כל הזמן אני צריכה לחשבן ולחשוש האם עכשו הילדים יכנסו ויעירו אותי. המון פעמים הם נכנסים גם במנוחת הצהרים בין 2:00- 4:00 ומרעישים הרעשים נעשים בזמנים לא זמנים (על אף שהוא משדר אכפתיות אבל מילים לחוד ומעשים לחוד) כפי שכבר צינתי אני מאוד רגישה לרעש יש לי בל"ע 11 ילדים אני רוצה לנוח בחדרי שבו יהיה לי שקט וזה לא קורה כי הילדים של השכנים מפריעים לי . גם בזמן של מצב, לידה, חולי וכו '
אני גם מרגישה שכל פעם אני צריכה להתנצל היום אני לא מרגישה טוב. היום עברתי יום קשה וכו' כדי לקבל את מה שהיה ברור, אם הוא לא היה בונה את הסוכה. אני ממש בחרדות וחששות מהמרפסת עם כל המשתמע מנוחת הנפש שלי נלקחה ממני . ימים שרבים לא מתאפשר לי לנוח בחדרי.
הסוכה הזו גורמת לנו צער גדול !!! בל יתואר . גם לא נעים לי להעיר לרוב אני סובלת בשקט
עכשיו השכן מרים ראש טוען שהסכמו ( מי הוא האדם הנורמלי שיסכים לכך) ואנחנו נודניקים שמעירים והוא כל הזמן מתחשב ולכן הוא כיסה חצי מהגודל של המרפסת בהצללה . ההצלה 1. מחשיכה לנו את החדר 2. עושה רעש בלילה מהרוח 3. הילדים שלו מתחבאים מתחת להצללה בכדי שלא נעיר להם והם מפריעים ללא פחד השכן לא מוכן להוריד את ההצללה
השאלה שלי האם על פי הנאמר לעיל – בשמיעת רק צד אחד אני יכולה לקחת אותו לדין תורה ולדרוש שהסוכה תיהיה סגורה בכל ימות השנה כפי שסוכם איתו בעל פה ושיוריד את ההצללה או שחבל …
תודה רבה !

תשובה:

שלום וברכה,

קראתי את דברייך בצער. ודאי שצריך להתחשב ברגישות של השכנים כאשר האישור למרפסת התקבל בתנאי שלא ישמש לימות השנה.

לפי הלכה אין טענה ששומעים את השיחות של השכנים, וכמבואר בפוסקים – היזק ראיה שמענו היזק שמיעה לא שמענו. וכן טענה של רעש אינה טענה כיון שמדובר ברעש של ילדים שמרעישים, והרי זה דיור רגיל שלא ניתן לעכב. אולם מאחר והיה תנאי לבניית המרפסת כדאי שתפנו לבית דין או לבורר מוסכם על הצדדים כדי שיביא את הצדדים להבנה ובכך יהיה טוב לכולם.

בהצלחה. 

מקורות:

כתב בשו"ת הרא"ם (סימן ח) וציינו רע"א בגליון השו"ע (סימן קנד ס"ג) דהיזק שמיעה לא שמענו דשמיה היזק. וכן במאירי בבא בתרא דף ב ע"א כתב שכל שנסתלק היזק ראיה, הולכין אחר המנהג ואף במחיצה קלה שבקלות, ואין חוששין להיזק שמיעה כלל, ר"ל שהקול נכנס משם לכאן, מתוך דקות המחיצה שסתם בני אדם נזהרים בדיבורם. ונראה שאין מחלוקת בדבר, והרא"ם סובר שאין דין של היזק שמיעה משום שהשכנים יכולים להיזהר בדיבורם כדי שלא ישמע קולם לאחרים. ודלא כמו שכתב בספר חישוקי חמד (ב"ב ד, א) שהבין שיש מחלוקת בין הרא"ש למאירי.

היזק רעש של ילדים – ראה כאן

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל