לתרומות לחץ כאן

שתי נעליים המחוברים זה לזה בחוט / פתיחת חבילת מגבונים – מחיקה בשבת

שאלה:

שלום וברכה,
זוג נעלים חדשות הדרך למכרם כיום עם חוט גומי שמחבר בין נעל לנעל וקשורים בקשר כפול, בערב שבת שכחתי להתיר החוט, סברתי שהדרך מותר לקרוע את החוט המחבר כיון שעומד לנתק בלא"ה וגם היה דרך קלקול וגם אין בכך משום מתקן כלי כיון שהנעלים ראויות ללבישה בפני עצמן.
ב'. חבילת מגבונים שבפתיחתה (ע"י המדבקה השקופה) הראשונה נפרדות אותיות זו מזו, האם מותר?

תשובה:

1. לכתחילה יש לחתוך את החוט הזה לפני שבת, אבל בדיעבד שזה לא נעשה, מותר לנתק בשבת כיון שהם נגמרו כבר קודם ורק קשרו אותם יחד כדי לשומרם שלא יאבדו זה מזה.

2. לכאורה ניתן לדמות זאת למה שדן הרמ"א בתשובותיו לענין חודי ספר שיש שם כיתוב ובפתיחת הספר המילה מתבטלת ובסגירתו חוזרת ונכתבת, שכיון שאין כאן כתיבה ממש והחיבור קיים כל הזמן ויש כאן רק מעשה קירוב וריחוק אין בכך איסור. ראה שו"ת הרמ"א סי' קיט וט"ז סי' שמח סק"ב. אמנם בשער הציון סי' שמ ס"ק כה כתב שאם יש לו ספר אחר ראוי להחמיר, ולכן הייתי מציע לכם לקשקש על המדבקה הזו לפני שבת או לכסותה במדבקה אחרת פשוטה, וכך לא באים לידי ספק.

כמובן הכל מדובר שפתחו ביום שישי את המדבקה וסגרו שוב, אחרת יש בעיה מצד איסור קורע בעצם הסרת הדבקית.

מקורות:

1. שמירת שבת כהלכתה פרק טו סעי' סז.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. מה יעזור לקשקש על זה? האותיות הרי נשארות שם. רק נוסף עליהם קשקוש? אני הייתי ממליץ פשוט כשפותחים את זה להוריד לגמרי את המדבקה. אם יש צורך ניתן לשים סלוטייפ במקום המדבקה.

  2. למה להגיע לכל זה?
    זה גם "מוחק" שלא על מנת לכתוב וגם זה דרך מחיקה, יש כאן פסיק רישא דלא אכפת ליה בתרי דרבנן לצורך שבת.
    כל בית הוראה של בני ספרד לכל הפחות,יתיר את זה בשופי מהסיבות שצינתי.

    לגבי 1 (החוט המחבר בין נעלי הגומי),יקרע רק שלא בפני עם הארץ,זו תוספת חשובה

  3. תמהני על דבריך וכי זה חידוש שמקפידים בפתיחת אריזות שלא לקרוע על האותיות? יש מי שמתיר בשופי? ודאי שלא. והוא הדין כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל