לתרומות לחץ כאן

ספירת העומר מפלג המנחה

שאלה:

שלום וברכה לכבוד הרב,
מי שספר את העומר קודם השקיעה בלי ברכה ושכח לספור בלילה וכל היום למחרת. האם ימשיך לספור עם ברכה או בלי ברכה בשאר הלילות? האם אפשר לעשות ספק ספיקא. שמא מפלג המנחה אפשר לספור ושמא כל יום מצוה בפני עצמו. שהרי ראינו שמרן השו"ע עשה בעצמו ספק ספיקא בדין של ספק ספר שממשיך לספור בברכה?
תודה רבה, ויקטור בוחניק רחובות.

תשובה:

אינני זוכר כרגע צד למעשה בפוסקים שאפשר לספור מפלג המנחה, ולא חששו בזה כלל לאבודרהם אפילו על דרך ספק, אדרבה, המשנה ברורה פוסק פשוט שמי שספר מבעוד יום סופר שוב בלילה בברכה [גם אם לא עשה תנאי כדברי אבודרהם], ראה שו"ע תפט, ב ובמשנה ברורה שם. רק לגבי בין השמשות קיים ספק כמבואר שם.

השערי תשובה שם עשה ספק ספק אחר, לגבי מי שלא ספר בלילה וגם לא ביום עד לבין השמשות הבא, אם ממשיך לספור בברכה מדין ס"ס, ספק מי שספר ביום יצא, וספק שמא בין השמשות הזה הוא עדיין מן היום.

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. מובא במקומות רבים, אבל מבואר במשנה ברורה שלא החשיבו זאת לספק, וסופר בברכה בלילה ללא חשש, ולא אומרים בזה סב"ל.

  2. אם כדבריך למה מוזכר שם שיתנה,
    ומה זו הלשון "אם יזכור" בלילה יברך ויספור.
    אין ספרים ת"י כעת אבל לכאו' פשוט שיוצא בזאת רק שנחלקו בביה"ל שם האם דווקא ביה"ש או אפילו מפלג המנחה

  3. תודה.
    ראיתי בכף החיים (סימן תפ"ט ס"ק מז) שבדיעבד יצא ידי חובה.
    אמנם כמו שהזכרתם דעת המשנ"ב שלא יצא ידי חובה אף בדיעבד וימשיך לספור בלי ברכה.
    בברכה, ויקטור בוחניק רחובות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל