שאלה:
שלום כבוד הרב,
אדם שתיכנן לישון, בירך המפיל, ולאחר כמה דקות נגרר ויצא מהמיטה לדבר עם חבריו, האם עבירה בידו ?
תשובה:
שלום רב.
אדם שקרא קריאת שמע ולא אמר ברכת המפיל, רשאי להפסיק בדיבור או כל דבר אחר אפילו לכתחילה. אולם, גם אם אמר המפיל, שלכתחילה אסור לו להפסיק בדיבור, אם מתעורר צורך מיוחד כגון שחש בצמא או רעב, יכול לסמוך על המקילים, אבל סתם להגרר אחרי החברים ודאי אסור ויש לחשוש בזה לברכה לבטלה. לכן כדאי לשים לב היטב שלא לומר עד שרוצים לישון ממש.
מקורות:
הפוסקים נחלקו, האם ברכת המפיל נאמרת על השינה של אותו אדם המברך, או על מנהגו של עולם, ועל החסד שעשה ה' עם ברואיו בנותנו להם את אפשרות אותה שינה מבריאה. הביאור הלכה בסי' רלט סובר, שהברכה נאמרת על שינת אותו אדם המברך, ולכן כתב שיש להזהר שלא לאומרה אלא סמוך לשינה ממש כדי שלא יבוא לידי הפסק. וראה תשובות והנהגות ח"ב סי' קלא, שמחמת סברא זו נהגו כמה מגדולי הדורות שלא לומר ברכה זו בשם ומלכות, משום שחששו שלא ירדמו. אולם, רבים מגדולי הדורות הסכימו שברכה זו נאמרת על מנהגו של עולם, הלא המה: האליה רבה שם ס"ק ג, מקור חיים בקיצור הלכות, היעב"ץ בסידורו, ביאור הגר"א סו"ס תלב, ועוד רבים שאין כאן המקום לפורטם. משום כך הכריעו הפוסקים, שבשעת הצורך ניתן להקל ולהפסיק לאחר אמירת ברכה זו.
נזכר שלא ספר ספירת העומר , יספור בלילה או למחרת ?
בלילה. למחרת לרוב הדעות לא יצא, זה מועיל בעיקר כדי שיוכל בלילה הבא להמשיך לספור עם ברכה.
לבת ספרדייה שאומרת את ברכת המפיל בלי שם ומלכות
מותר לדבר אח"כ ? (כגון לומר ליל"ט או דברים טכניים…)
יש להקל.
שלום כבוד הרב,
אם שכחתי לומר את בתפילת תודה שלאחר הלימוד ונזכרתי לאחר ברכת המפיל, אפשר לומר?
לא. אין לומר כי זה לא חיוב גמור.
השאר תגובה