לתרומות לחץ כאן

ספק חמץ שעבר עליו הפסח

שאלה:

הסופר שאני קונה בו לא עשה מכירת חמץ האם אני יכולה להמשיך לקנות בו לאחר הפסח או שצריך לחכות פרק זמן מסוים?תודה רבה

תשובה:

אם לא עשו מכירת חמץ אין לקנות מוצרים שהיו שם בחג הפסח, לכן, הטוב ביותר הוא לקנות מוצרים שנעשו לאחר הפסח כך יודעים בבירור שזה לא נעשה קודם, ניתן לוודא זאת על פי הקוד שעל המוצר, השנה הקוד הוא 02114 ואילך.

במקביל, מוצרים שאת יודעת שבאו לחנות לאחר הפסח או ניתן להניח באופן די בטוח שכך הוא, ניתן לקנות

מקורות:

שו”ת חתם סופר סי’ קיד החמיר בספק חמץ שעבר עליו הפסח, וחלקו עליו רבים, ראה בחק יעקב סי’ תמט, ובשו”ת בית שלמה או”ח סי’ סב, וכן ראה בשדי חמד מערכת חמץ ומצה (כרך ה’ עמוד א’ קה) ועוד אחרונים. מאחר שזה איסור דרבנן וממילא ספק באיסור דרבנן מותר. אולם ראוי לשים לב שגם החתם סופר עוסק באופן שודאי נמכר באופן כלשהו אלא שיש ספק אם חלה המכירה או אם זה היה חמץ בפסח. כלומר, יש המציאות ברורה, והספק בעצם היה כבר בפסח עצמו שעליו היו ודאי צריכים להחמיר כמו כל ספק דאורייתא. לכן כתב החת”ס שיש להחמיר בו לאחר הפסח. אבל בספק שאתה מציג כאן שהוא האם זה נמכר כדת וכדין או לא, זה ספק דרבנן רגיל ואין סיבה להחמיר בזה. אמנם כאמור כאן הסבירות כל כך גבוהה שזה חמץ שלא נמכר, שלדעתי יש להמנע.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מענין לעניין, אצלנו היה, עד לשנת הקורונה, רשת חנויות, שרבנים בדקו את הסניף באיזורנו ווידאו שכל הבעלים גויים ללא שותפות של יהודי, והגיעו איתם לסיכום שירכשו הרבה חמץ לפני פסח ישמרו אצלם ובמוצאי החג יוציאו למדפים. כך ההסדר הזה התנהל במשך הרבה שנים עד שהגיע הקורונה והם הפסיקו עם זה וכיום הם כבר סגרו את החנות לצמיתות. מישהו שאין לי מושג מיהו, יצר קשר עם חנות אחרת שכעת הם יעשו זאת אלא שאין לי מושג מיהו זה המפקח שאכן זה בבעלות מלאה של גויים ואכן כל הסחורה הגיעה למקום לפני החג. האם בזה גם ניתן להקל? ולהניח שאכן אין שותפות יהודית בחנות?

  2. כאן זה כבר סוג של ספק ספקא, לחשוש שמא יש יהודי ושמא אותו יהודי לא מכר… זאת מלבד הספק הכללי שמא כבר בא לאחר החג, אנחנו כבר למעלה משבועיים לאחר החג…

  3. השאלה היית יותר על מוצאי יו”ט. אני הלכתי לקנות שם ולאחר ששבתי הביתה עם שקיות מלאות כל טוב אמריקה מישהו העיר לי שיתכן שעדיף בחנות של היהודים. הם בוודאי מכרו את החמץ. משא”כ בחנות הספציפית הזאת ברגע שאותם רבנים לא מפקחים על מי אנחנו סומכים ואיך יודעים שלשום יהודי אין שותפות ושהכול אכן היה שם בע”פ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל