לתרומות לחץ כאן

קמיע – לוחש על מכה?

שאלה:

שלום וברכה.
סבתא שלי הביאה לי לסגולה מטבע שכתוב עליו קטעים מהזוהר באותיות מיקרוסקופיות, ואמרה לי שתמיד זה יהיה בכיסי. וכן נתנה לי מזמור תלים בצורה המנורה ואמרה לתלות את זה בחדר שלי, כקמיע לניסים וזיווג. היא שילמה על זה הרבה כסף.

אינני יודע אם זה כזה מותר. מצינו בירושלמי שבת ו,ב: "בוא וקרי את הפסוק הזה על בני שהוא מתבעת, תן עליו ספר תן עליו תפילין בשביל שיישן, אסור".
ובמסכת תפילין (היגר) ה: "כתוב או תן עליו ספר, תן עליו תפילין, הרי זה לא ישמע לו".

וכתב בזה הרמב"ם (הל' ע"ז יא,יב): "הלוחש על המכה וקורא פסוק מן התורה וכן הקורא על התינוק שלא יבעת, המניח ספר תורה או תפילין על הקטן בשביל שיישן, לא די להן שהן בכלל חברים ומנחשים אלא שהן בכלל הכופרים בתורה שהן עושין דברי תורה רפואת גוף ואינם אלא רפואת נפשות שנאמר ויהיו חיים לנפשך".

קראתי בצדקת הצדיק (צח) שיש כח בפס', אבל החכמים כותבים קמיעות ע"י היפוך האותיות משום האיסור לתרפא בדברי תורה. וכאן אין היפוך אותיות.

האם אסור לעשות כבקשת סבתי?
תודה

תשובה:

מותר לשאת פסוקים או קמיעות כאשר המטרה היא לאדם בריא שלא יחלה.

מקורות:

שולחן ערוך יורה דעה הלכות מעונן ומכשף סימן קעט

סעיף י

הבריא, מותר לקרות פסוקים להגן עליו מהמזיקין. 

סעיף יא

למדוד האזור וללחוש עליו, מותר ואפי' בשבת. הגה: ועיין בא"ח סימן ש"ו. וה"ה שאר לחשים. ועיין בא"ח סי' ש"א איזהו לחש וקמיע אסור. 

סעיף יב

מותר להתרפאות בקמיע, אפי' יש בהם שמות. וכן מותר לישא קמיעין שיש בהם פסוקים. ודווקא להגן שלא יחלה, אבל לא להתרפאות בהם מי שיש לו מכה או חולי, אבל לכתוב פסוקים בקמיעין, אסור. 

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. להבהרה: המטרה שלה היא כדי שזה יעזור למציאת זיווג, לא לשמירה.

    ולא הבנתי את סעיף י"ב, פעם הוא כותב "מותר לישא קמיעין שיש בהם פסוקים", אבל אח"כ כותב "אבל לכתוב פסוקים בקמיעין, אסור"

  2. 1. עדיין זה לא כמו לוחש על המכה, הכוונה שבאופן כללי יהיה ו מזה הצלחה… זיווג פרנסה חיים טובים וכו'…
    2. לכתוב אסור, אבל אם כבר כתוב מותר לשאת.

  3. כשיש חולה ושמים עליו משהו לרפואה זה בעצם שימוש בפסוקים לרפואה, כאשר יש אדם שהכל בסדר אצלו, ואין כאן משהו ספציפי שהוא בא לפעול, רק רוצה להחזיק דבר קדוש אצלו לסגולה שיועיל לו בחיים בכל מה שנזקק, זה לא שימוש בדבר לרפואה, אלא רק הכרה במעלת הפסוקים שודאי יועילו בכל הנדרש. כמו שאדם לומד תורה או מתפלל ומאמין שריבוי זכויות ודאי ישפיע עליו טובה מלמעלה. הלימוד הוא לימוד, אבל יש לנו אמונה שעשיית טוב מועילה. זה משהו הרבה פחות ישיר.

  4. יכולה להיות כאן בעיה נוספת. אם הוא סוחב איתו לכל מקום שמות ופסוקים זה כמעט בלתי נמנע שלא יכשל בכניסה עם זה למבואות המטונפים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל