לתרומות לחץ כאן

שחרית מוקדמת

שאלה:

יש לי טיסה שיוצאת עשר דקות לפני הנץ החמה ונוחתת כשעה לאחר זמן תפילה. אפשרויותי הן או להתפלל ממש לפני היציאה לפני הזמן או בזמן בזמן הטיסה. יצויין כי בכל מקרה קשה יהיה לכוון את הדעת ואת הרוחות (יתכן שבשדה התעופה יהיה יותר קל. במטוס ברור שזה בלתי אפשרי). ואם מתפללים לפני הנץ יש עניין להסמיך כמה שיותר לנץ או שניתן להתפלל מיד משיכיר?

תשובה:

אם מתפללים לפני הנץ אין ענין להסמיך דוקא לנץ. רק להזהר לא להקדים מידי וכפי שציינת.

נסיעה טובה

הצטרף לדיון

16 תגובות

  1. צריך להקפיד להתעטר בטלית ותפלין רק משיגיע זמנם. מסתמא יותר טוב להתחיל פסד"ז בלי טו"ת ולהניח כשיגיע זמנם, ואז להתחיל ברכות קריאת שמע.
    ובדיעבד יצא ידי חובה גם של טו"ת וק"ש כבר מעלות השחר. אם מקדים מאד וממילא יקרא ק"ש לפני זמן משיכיר, לכאורה אין עניין לאחֵר תפילת שמונה עשרה (זמן תפלה הוא מעלה"ש).

  2. אך למה שלא יתפלל שמונה עשרה מוקדם יותר (אחרי עלות השחר) לפני שיוצא לדרך, וכשיגיע זמן משיכיר יתעטף בטלית ותפילין ויקרא ק"ש?

  3. מנין ההיתר להתפלל לפני הנץ?
    יכול להתפלל במטוס, גם אם קשה לו לכוון, עדיף תפילה לכתחילה ולא תפילה שהותרה אך ורק בשעת דחק גדול, וזה אינו..
    שיתפלל במטוס, הרמב"ם כותב דברים מאוד חמורים על מי שמתפלל לפני הנץ החמה, אני לא רואה כאן שעת הדחק גדול כמו אדם שחייב לעבוד מוקדם ולא יוכל להתפלל שחרית כלל שהותר לו "מניין פועלים", כאן זה שונה לגמרי.

  4. הכל לפי הענין, אם אי אפשר להתפלל במטוס, אדם יושב צפוף בין שני אנשים שמעיקים עליו ואינו מסוגל להתפלל כך וכדומה, דינו לא שונה מפועל שנצרך לצאת לעבודה.

  5. לקח לי זמן למצוא את זה כי ידעתי שיש רמב"ם מפורש שכזה.
    בשו"ת יביע אומר הוא מפנה לרמב"ם הזה ולהלן הציטוט
    (שו"ת יביע אומר (הערות ח"ט – או"ח סי' ק"ח)):
    "…צא ולמד ממ"ש הרמב"ם בתשובה (מהדורת פריימן סי' כו), אודות השאלה, מי שהקדים והתפלל קודם הנץ החמה לכתחלה בצבור, שלא בשעת הדחק, האם יצא ידי חובתו, והשיב, מי שמתפלל קודם הנץ החמה ללא צורך, חוטא הוא, להיותו פורע חובתו בעת שעדיין לא נתחייב, אם לא שנאנס בחושבו שכבר הגיעה העת".

    כלומר אתה לומד שמי שמתפלל לפני הנץ בעודו יודע שעדיין לא הגיע זמן הנץ החמה, נקרא בפי הרמב"ם חוטא!

    מכאן אני לומד שאין להתיר תפילה לפני הנץ אם לא בשעת הדחק , שהן נכון שהתירו כל הפוסקים להתפלל מניין פועלים דווקא במקרה של פועל שאם יחכה לנץ, לא יוכל להתפלל כלל באותו היום שחרית!

    אני כן מסכים שאם האפשרות היא תפילה מעומד כמה דקות לפני הנץ לעומת תפילה מיושב במטוס אחרי הנץ, יש להעדיף כמה דקות לפני הנץ מעומד.

    אבל כל מי שטס במטוס (יצא לי לא מעט) יודע שמתפללים בעמידה במדרון המטוס או ליד מקום מושבו, אז אין בעיה, שיתפלל אחרי הנץ במטוס בעמידה.
    כמה זמן לוקחת תפילת 18 שמחייבת עמידה? 5 עד 7 דקות? מה הבעיה?

  6. הערה לר' י.נ., ימחל לי כבודו אבל לא פוסקים הלכה מהתלמוד.
    יש לעיין בפוסקים ראשונים, אחרונים, ואחרוני זמננו.

    אגב, השואל בכלל לא שאל על מתפלל בישיבה במטוס, הוא שואל על תפילה במטוס בכלליות ולדעתי הוא התכוון מעומד, הרי ידוע שתפילה מיושב היא בעייתית, שהשו"ע כותב שכשיגיע למקומו יחזור ויתפלל.

  7. תודה רבה לכל המגיבים. אכן היחכמתם אותי. כוונתי הייתה תפילה מיושב במטוס. סברתי שזה פשיטא ומובן מאליו מכיוון שכמעט לא שייך לעמוד 5-7 דקות במעברים באמצע הטיסה מבלי לעורר את זעם הנוסעים ואנשי הצוות. הן לא מדובר בטיסת אל על אלא בטיסה פנים אמריקאית ולכן לא ציינתי בפירוש בגוף השאלה.

  8. הערה לרב שגיא:
    ימחל לי כבודו, אבל כן פוסקים הלכה מהתלמוד. כמובן שצריך לעיין בפוסקים, אך אין כל חיוב להגיע עד ספרי מחברי זמננו.
    עכ"פ, לענייננו, אכן ההלכה שנפסקה בשו"ע היא כפי שכתבתי (ובפרט אחרי שהשואל הבהיר את כוונתו).

  9. הערה לרב י.נ.
    מחילה, אבל כתב הגאון רבינו מהר"י בן מיגאש (סימן קיד), שאין בימינו מי שיוכל לפסוק הלכה מפי התלמוד, אלא רק על פי פסקי הגאונים, ואותם המדמים בנפשם להורות מחוזק עיונם בתלמוד, ראוי למונעם מזה, שאין בזמנינו מי שהוא ראוי לכך!!! ע"ש.

  10. תשובה לרב י.נ.

    הסכמנו על ההלכה עצמה כולנו פה אחד, אלא שמה שהערתי לכבודו זה על מה שכתב "כן פוסקים הלכה מהתלמוד", וציינתי להגאון מהר"י בן מיגאש, שכותב שבימנו אין לפסוק הלכה מהתלמוד.
    זו הנקודה היחידה עליה לא הסכמנו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל