שאלה:
שלום וברכה.
רציתי לשאול, גביע שמורכב משני חלקים, בצורה שיש לו בסיס עם רגל מכסף שעליו מרכיבים כוס זכוכית עם בורג בתחתית הכוס שמתברגת על רגל הגביע. ודרך שימושו כשרוצים לשטוף את הכוס לפרק את הכוס ולחברה חזרה.
האם מותר בשבת לפרק ולהרכיב.
אציין שאפשר בדוחק להשתמש בכוס הזכוכית גם כשהיא אינה מחוברת לגביע אבל וודאי שאין זה דרך שימושה.
תודה רבה.
תשובה:
שלום וברכה
לכאורה יש בזה גמר עשיית הכלי, וכיון שזה נעשה בתקיעה ממש – אסור, כמבואר בשו"ע סי' שיג סעי' ו.
מקורות:
שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שיג סעיף ו
מטה של פרקים אסור להחזירה ולהדקה, ואם תקע חייב חטאת; ואם היא (דרכה להיות) רפויה, מותר לכתחלה, (ובלבד שלא יהדק). וכוס של פרקים, מותר לפרקו ולהחזירו בשבת. ויש מי שאומר שדין הכוס כדין המטה. הגה: ואם דרכו להיות מהודק אף על גב דעכשיו רפוי, אסור (מיימוני פכ"ה והגהות אשיר"י וכל בו וכן נראה דבר הטור).
למה החיבור לגביע נחשב לגמר מלאכה, הרי אם רוצה אפשרי להשתמש בכוס הזכוכית גם כשהיא אינה מחוברת לגביע?
תודה.
על ידי הדחק וזו לא הצורה הנורמלית, אין לך גמר מלאכה גדול מזה.
הראיתי את הגביע להרב אשר וייס שליט"א ואמר שמותר לפרק ולהרכיב בשבת כיוון שזה דרך שימושו. שלצורך שטיפת הכלי אין אפשרות להדיחו אלא רק ע"י פירוק הכוס זכוכית.
הוא כנראה מבין שכל יום מפרקים ומחברים, וגם זה אגב מחלוקת שו"ע הרב וחזון איש, והוא כנראה מכריע כשו"ע הרב נגד החזון איש. כך אני מבין מה שאתה מציין לנו.
השאר תגובה