לתרומות לחץ כאן

החזרת דמי שידוך שהתבטל

שאלה:

עשיתי שידוך לזוג בסביבות גיל 30 הבחור לאורך הפגישות היה מתלבט בסופו של דבר השידוך נסגר ,5 שבועות לפני החתונה התבטל מצד הבחור כי הרגיש שזה לא זה האם צריך להחזיר את דמי השידוך לשדכן?

תשובה:

שלום וברכה,

השדכן לא צריך להחזיר את דמי השידוך אחרי שבוטל השידוך. אולם אם השידוך התבטל בגין מקח טעות – שהתברר שיש חולי או בעיה נפשית, הרי השידוך בטל למפרע והשדכן צריך להחזיר את דמי השידוך.

במקרה שלך שהשידוך בוטל בגלל אי התאמה, לא צריך השדכן להחזיר את דמי השידוך. ויתר על כך, אם לא שילמו דמי שידוך חייבים הצדדים לשלם דמי שידוך גם אחרי שהשידוך התבטל.

בהצלחה.

מקורות:

כתב הרמ"א (שו"ע סו"ס קפה): "אם השדכן רוצה שישלמו לו מיד שכר שדכנות, והבעלים אינם רוצים לשלם עד הנישואין, תלוי במנהג המדינה. ובמקום שאין מנהג, הדין עם הבעלים. ובמקום שאין צריך לשלם לו עד הנישואין, אם חזרו בהן ונתבטל השדכנות פטורים הבעלים מלשלם לו שכרו, אלא אם כן התנו בהדיא על מנת שיתפייס, ואז צריך לשלם לו מיד, אפילו יחזרו בהן".

מבואר שהחיוב תשלומים בסיום השידוך, או לפני הנישואין – לפי המנהג. ולכן אם התבטל אם לא נהגו לשלם עד הנישואין לא חייבים לשלם. ואם נהגו לשלם בסיום השידוך, והשידוך התבטל חייבים לשלם דמי שידוך, וכ"ש שלא צריך להחזיר את התשלום. וכ"כ בערוך השולחן (שם סעיף יג): "ובעסק סרסרות פסק אחד מהגדולים שאם נגמר המקח ואח"כ בטלו המוכר והקונה את המקח מרצונם מ"מ שכר הסרסור צריכים לשלם כיון שנגמר המקח – ובאופן שלא נתהוה חדשות בהעניין שע"י זה נתבטל המקח".

אם נמצא מום אצל אחד מהצדדים המקח בטל מעיקרו, ומום נקרא דבר שדרך בני אדם לבטל בגינו את המקח, ולכן אי התאמה בין הצדדים לא נחשב מום וחייבים לשלם דמי שידוך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל