לתרומות לחץ כאן

ביטחון בישועת השם למול עיון תפילה

שאלה:

שלום כבוד הרב,

רציתי לשאול בעניין אמונה בכוח התפילה וביטחון בישועת השם למול הנושא של עיון תפילה.
מצד אחד, אומרים שיש להתפלל בכוונה ולהאמין בישועת השם, כפי שמופיע במקורות רבים, כמו:
1. מתוך "חידושי מרן הגרי"ז הלוי – על התורה" (רבי יצחק זאב הלוי סולובייצ'יק) על הפס': "בטח בה' ועשה טוב שכון ארץ ורעה אמונה והתענג על ה' ויתן לך משאלות לבך" (תהילים, לז) – "הכתוב מעיד כי על ידי מידת הביטחון יכולים להשיג כל דבר, כענין שנאמר 'והתענג על ה' ויתן לך משאלות לבך'. ביאור הדבר שאם תהיה בטחונך בה' כל כך חזק עד שתתענג על ידי זה, אז יתן לך משאלות לבך".
2. הספורנו מפרש על הפס': "זבחו זבחי צדק ובטחו אל ה'" (תהילים, פרק ד', פס' ו') – בטחו אל ה' שייתן משאלותיכם.
3. מובא בספרו של הרב דב כ"ץ, "תנועת המוסר" (חלק א', עמ' 295 ), בשם הגה"צ רבי ישראל סלנטר כי מי שיש לו בטחון מוחלט שישיג איזה דבר, ה' ימציא לו אותו הדבר.
"הוא היה אומר שהוא בטוח שכל משאלה שאדם ישים בטחונו בה' שישיג אותה – תגיע לידו"
4. "ראוי שתהיה התקווה להשם כשיהיה בוטח בו ביטחון שלם שישלים תקוותו בלי ספק, אחר שיש יכולת בידו ואין מי שיעכב על ידו, לא כמי שמקווה דבר שמסופק בו אם יגיע ואם לא יגיע. והתקווה הזאת תחזק הלב ותשמחהו" (רבי יוסף אלבו, ספר העיקרים, מאמר רביעי, פרק מ"ט)
מצד שני, עיון תפילה הכוונה שאדם מפתח צפיה דרוכה מתי תתגשם תפילתו ומתאכזב ברגע שעדיין לא נענה, הבעיה שזה יכול להביא לשברון לב .
אז כיצד ניתן להסביר איך שני הדברים מסתדרים יחדיו? חשבתי להסביר זאת כך ואשמח לדעתו של הרב.
לבטוח בקבלתה של התפילה ובכך שישועת השם בדרך אלינו, אין משמעה שיש להיות בצפייה דרוכה להתממשות הדברים, ולעמוד עם שעון על היד ולשאול "נו, למה זה עדיין לא כאן?", מה שיכול אף להרחיק את הישועה, כפי שנאמר "כל הדוחק את השעה – שעה דוחקתו", אלא לאחר התפילה יש להרפות ולחוש בשלוות נפש שהישועה תגיע בעת הנכון ובדרך הנכונה, מתוך הישענות מוחלטת על ה' ורחמיו, כפי שנאמר "הרפו ודעו כי אנוכי אלוקים".
אדם שנמצא בבטחון אמיתי שהקב"ה יושיע אותו ממצבו חש שלוות נפש אמיתית, כפי שאמר דוד המלך: "כגמול עלי אמו כגמול עלי נפשי".
לדוגמא, אדם שמצפה לזרע בר קיימא ובוטח בביטחון מלא שהקב"ה יושיע אותו, אינו חושב כל רגע בתחושת מועקה "נו, למה זה לא קורה?!", אלא הוא רגוע ויודע שזה יקרה. ממש על הדרך המשל כמו אדם שרכש פריט מסוים דרך משלוח ואותו פריט בדרך אליו בדואר. ברור לו שאותו פריט יגיע אליו, גם אם פיזית זה עדיין לא נמצא ברשותו. וכך אדם שנמצא במדרגת ביטחון גבוהה בישועת השם אמור להרגיש. הוא ירגיש רוגע מתוך ידיעה שזה בדרך אליו, גם אם יש "עיכובים" במשלוח. הוא לא יהיה בציפייה דרוכה, תוך תחושת לחץ ומחשבות מרובות בנושא, אלא יחוש ברוגע, בשלווה, מתוך הישענות על חסדי ורחמי השם שיושיע אותו אם הוא בוטח בו בביטחון גמור ומלא ללא ספקות.

תשובה:

שלום וברכה

ההסבר שלך נפלא! מרגש ומחזק! לבטוח ולהאמין בבורא עולם שיתן לנו רק טוב וכך להיות רגוע ולא לחוץ אימתי זה כבר יקרה. נפלא.

יש עוד נקודה חשובה, יש הבדל בין לבטוח בה' לבין לבטוח בתפילה שלי, במפרשים הובא, שהאיסור הכרוך בעיון תפילה הוא בכך שאדם חושב שכיון שהתפלל כל כך טוב מגיע לו כביכול שתתקבל תפילתו, ולכן הוא מתאכזב מאוד ובא לשברון לב. לנו לא מגיע כלום. לבטוח בחסד ה' שיתן לנו מתנת חינם זה נהדר, לחשוב שמגיע לנו כי התפללנו טוב או כי עשינו סגולה כזו או אחרת ואמרו לנו שזה עובד, זה אסור וגם לא נכון…

יישר כח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל