לתרומות לחץ כאן

הקורא כתב שעל גבי קבר

שאלה:

בגמ' הוריות י"ג ע"ב מובא, עשרה דברים קשים ללימוד וכו', וי"א אף הקורא כתב שע"ג הקבר.
ומובא באליה רבה (סי' רכ"ד סעיף י'), מה מועיל לומר, וכותב: עכ"פ מבואר שיש להקפיד וכן ראיתי נוהגין.
רציתי לשאול מה הגדר בזה, לצורך הכרת שורשים (יש אתר שאפשר לכתוב שם הנפתר מלפני אפילו עשרות שנים,ומצורף שם קברו והכתוב עליו).
א. מה גדר כתב בולט שנאסר, ממש מודבק אותיות, או קצת בולט אפילו מחמת הכתב? ומה הדין בהרהור ולא בקריאה בפה?

ב.והאם יש להימנע מכתב שאינו בולט כלל או חרוט, כמובן לצורך כפי שציינתי.
ג. האם יש עניין לא ביוארצייט, של סבא ודוד וכדומה לומר על קברו תהלים או ללמוד לע"נ, או שאין הבדל היכן נעשה על הקבר בבית בבית מדרש?
כמובן אני שואל שזה לא על חשבון סדר, או זמן שיגרם בו ביטול תורה??

תשובה:

שלום וברכה

ההקפדה היא רק על כתב בולט, והגר"ח קנייבסקי בס' הזכרון הסתפק מה הדין בכתב שלנו שאינו לא בלוט ולא שוקע, עוד הסתפק האם בהסתכלות בעלמא בלי לקרוא ולהוציא מפיו גם יש בעיה, ועכ"פ הביא שהסגולה לזה לומר אהבה רבה עד באהבה בלי שם ה' כמובן.

יש בודאי ענין לעלות לקבר, זה עושה נחת רוח לנפטר כאשר באים לקברו ומתפללים עליו שם.

אבל לימוד תורה לעילוי נשמה תמיד מועיל יותר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל